دفتر مرکزی: تهران، شریعتی، سه راه طالقانی، اول آمل، پلاک ۷۵، واحد ۲۵

الکترولیز نمک طعام

الکترولیز نمک طعام

الکتروکلریناتور یا دستگاه الکترولیز نمک طعام چیست؟

آب آشامیدنی از نیاز های بسیار مهم انسان ها و صنایع می باشد، از این رو گندزدایی آن به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری های مربوط به آب آلوده اهمیت بالایی دارد. دستگاه الکترولیز نمک طعام که به آن دستگاه الکتروکلریناتور و دستگاه تولید مولتی اکسیدان در محل مصرف نیز می گویند، از سیستم های بسیار پرکاربرد گندزدایی آب می باشد که برای حذف میکروارگانیسم ها و ضدعفونی آب آشامیدنی، استخر ها، آزمایشگاه ها و صنایع گوناگون، فاضلاب ها و غیره کاربرد دارد. الکتروکلریناتور با استفاده از آب و نمک طعام یا آب دریا و بر اساس الکترولیز، محلول مولتی اکسیدان که ماده قدرتمندی برای گندزایی می باشد را در محل مصرف، تولید و گندزدایی را انجام می دهد. به کارگیری دستگاه الکترولیز نمک طعام نسبت به سایر روش های گندزدایی آب، ایمنی بالاتر، قدرت بیشتر و صرفه اقتصادی دارد، از این رو مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

گندردایی آب در دستگاه الکترولیز نمک طعام

گندزدایی آب و فاضلاب جهت حذف میکروارگانیسم ها از طریق روش های فیزیکی مانند استفاده از اشعه UV، گرما و غیره و روش های شیمیایی مانند استفاده از ازن، گاز کلر، دترجنت ها و غیره صورت می گیرد، اما لازم است گندزدا ها علاوه بر از بین بردن میکروارگانیسم ها، تاثیر ماندگاری از خود ایجاد کنند تا آب موجود در مخزن تا هنگام استفاده آلوده نگردد. از این رو بهترین روش به کارگیری دستگاه الکترولیز نمک طعام می باشد.

 

ضدعفونی آب با استفاده از کلر، به صورت گسترده صورت می گیرد و عموما از سه طریق قابل انجام است که در ادامه به شرح هر یک می پردازیم:

 

  • استفاده از کلر گازی
  • استفاده از کلر مایع (سدیم هیپوکلریت)
  • استفاده از کلر جامد (کلسیم هیپوکلریت)
  •  

استفاده از کلر گازی، علیرغم قدرت بالای گندزدایی که دارد، به دلایل زیر با مشکلاتی همراه می باشد:

 

 

تهیه، حمل و استفاده از کلر گازی، بسیار دشوار بوده و هزینه آن نیز بالا می باشد و وقتی این موضوع با سمیت و خطرات ناشی از آن جمع می شود، مشخص می گردد یکی از مشکلات واحد های تصفیه آب و فاضلاب، استفاده از کلر گازی می باشد. با توجه به حوادث ناگوار ناشی از نشت کلر در تصفیه خانه ها، استفاده از روش های جایگزین مورد توجه است.

 

 کلر جامد یا کلسیم هیپوکلریت نیز از حلالیت مناسب در آب برخوردار نبوده و علاوه بر این با مشکلات رسوب نمودن در ته مخازن نگهداری و انبارش مواجه است. ضمن اینکه خطرات انفجار، اکسید کنندگی و سمیت بالا نیز استفاده از آن را با معضلاتی همراه می سازد، از این رو گندزدایی آب از طریق کلر مایع یا سدیم هیپوکلریت که به آن آب ژاول صنعتی نیز می گویند، می تواند به عنوان یک گزینه جایگزین مطرح گردد. سدیم هیپوکلریت به دلیل مایع بودن، حمل و نقل ایمن تری نسبت به کلر گازی دارد و خطرات کلر گازی را به همراه ندارد، اما مشکل سدیم هیپوکلریت این است که با گذشت زمان، غلظت آن کاهش می یابد. به عنوان یک قاعده کلی طی یک سال انبارش سدیم هیپوکلریت، غلظت آن از حدود 16 درصد به حدود 7 درصد کاهش می یابد و سدیم هیپوکلریت انبار شده پس از گذشت حدود 6 ماه، دیگر کیفیت لازم جهت گندزدایی آب را نخواهد داشت. ضمن اینکه طی زمان انبارش، هزینه های انبارداری، فضای اشغال شده و غیره نیز وجود دارد و از همه مهمتر نگهداری سدیم هیپوکلریت نیز مانند دیگر ترکیبات کلر، باید با رعایت مقرراتی همچون نگهداری به صورت مجزا (ایزوله) در فضا های مخصوص و رعایت اصول ایمنی توسط کاربر در حین جابه جایی و کار با آن همراه است. در ضمن آب ژاول صنعتی مورد استفاده در تصفیه خانه ها دارای مقادیری ناخالصی است که منطبق با استانداردهای صنایع غذایی نمی باشد، از این رو برای استفاده در صنایع غذایی مناسب نیست.

 

 

مقایسه عملکرد دستگاه الکتروکلریناتور با روش های دیگر

دستگاه الکترولیز نمک طعام یا دستگاه الکتروکلریناتور با تولید ماده گندزدا در محل مصرف، هزینه های انبارداری را کاهش و ایمنی را افزایش داده و کیفیت ماده گندزدا (هیپوکلریت) را تضمین می نماید، از این رو مناسب ترین انتخاب است.

 

مقایسه گندزدایی با استفاده از دستگاه الکترولیز نمک طعام با روش های گندزدایی توسط کلر گازی و آب ژاول صنعتی به شرح زیر می باشد:

 

  • قدرت ضدعفونی آب ژاول صنعتی با گذشت زمان کاهش می یابد که این موضوع سبب عدم کارایی مناسب محلول در صورت ذخیره سازی می گردد، اما قدرت ضدعفونی کردن مولتی اکسیدان های تولید شده توسط دستگاه الکتروکلریناتور به دلیل تولید شدن در محل مصرف، همواره در میزان مطلوب قرار دارد. علاوه بر آن کاربرد آب ژاول صنعتی برای گندزدایی آب شرب به دلیل وجود عناصر سمی و غیر مجاز، از نظر بهداشتی مناسب نمی باشد.
  •  
  • هزینه سرمایه گذاری سیستم های کلر گازی در مقایسه با دستگاه های الکتروکلریناتور، بالا می باشد. به عنوان نمونه استفاده از سیستم های کلر گازی نیاز به تجهیزات جانبی دارند که هزینه های سرمایه گذاری طرح را افزایش می دهند، ولی در شرایط استفاده از دستگاه تولید مولتی اکسیدان در محل نیازی به این تجهیزات نبوده و هزینه های سرمایه گذاری کاهش می یابد.
  •  
  • سیستم های کلر گازی و آب ژاول صنعتی نیازمند رعایت اصول ایمنی می باشند که این مسئله هزینه های عملیاتی و ایمنی را افزایش می دهد، ولی در تولید مولتی اکسیدان در محل نیاز به رعایت اقدامات ایمنی خاصی نیست، کاربری آن نیز به دلیل کار با نمک بسیار ساده می باشد و این مسائل سبب کاهش هزینه های عملیاتی در این روش می گردد.
  •  
  • هزینه خرید کلر گازی و سدیم هیپوکلریت بالا بوده اما ماده اولیه دستگاه الکتروکلریناتور، نمک طعام می باشد که قیمت آن پایین تر است.
  •  
  • هزینه حمل کلر گازی و سدیم هیپوکلریت به دلیل حجم زیاد و خطرات حمل، بالا می باشد، در حالیکه ماده اولیه دستگاه الکتروکلریناتور، نمک طعام می باشد که حمل و نقل آن نیازمند تمهیدات خاصی نیست و به همین دلیل در این روش هزینه های حمل و نقل تا حد زیادی کاهش می یابد. 
  •  
  • کلر گازی و سدیم هیپوکلریت نیازمند تجهیزات و تدابیر ایمنی در امر نگهداری و انبارش می باشند که سبب نگرانی کاربر و نیاز به افزایش ایمن سازی در امر نگهداری و انبارش می باشند و افزایش هزینه های نگهداری را در پی دارند، در حالیکه محلول تولیدی دستگاه الکتروکلریناتور نیاز به نگهداری خاصی ندارد، زیرا در محل مصرف، تولید خواهد شد.
  •  
  • کلر گازی به دلیل خطرات وجود آن در تصفیه خانه ها به عنوان بمب شناخته می شود. خطرات سدیم هیپوکلریت نیز اگرچه نسبت به کلر گازی کمتر است، ولی به دلیل غلظت و حجم بالا در مراحل انبارش و بهره برداری، خطراتی برای کاربران به همراه دارد، اما محصول گندزدای دستگاه الکتروکلریناتور چون در محل تولید، مصرف می شود، هیچگونه خطری برای کاربران ندارد.
 
 

نحوه عملکرد دستگاه الکترولیز نمک طعام

در دستگاه الکتروکلریناتور، نمک طعام، آب و جریان الکتریسیته جهت گندزدایی لازم است. در این سیستم، مقدار نمک مورد نیاز به صورت هوشمند متناسب با میزان حجم آب محاسبه می گردد و به رآکتور دستگاه انتقال داده می شود، عبور جریان الکتریکی در راکتور، باعث فرآیند الکترولیز (حرکت آنیون ها به سمت آند و حرکت کاتیون ها به سوی کاتد) می شود و محصول نهایی مورد استفاده برای گندزدایی ایجاد و تا هنگام به کارگیری در یک مخزن نگهداری می شود.

 

 

مزایای دستگاه الکترولیز نمک طعام

دستگاه الکترولیز نمک طعام مزایای بسیاری دارد که در این قسمت به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • نسبت به آب ژاول دارای حجم بسیار کمتری می باشد.
  • هزینه حمل مواد اولیه تا تصفیه خانه کمتر است.
  • هزینه تامین مواد شیمیایی مصرفی کاهش می یابد.
  • پایداری محلول گندزدا در دستگاه الکترولیز نمک طعام
  • کم بودن محصولات جانبی
  • دستگاه الکترولیز نمک طعام میزان pH آب را افزایش نمی دهد.
  • دستگاه الکترولیز نمک طعام طعم و بوی آب را تغییر نمی دهد.
  • مواد سمی به آب اضافه نمی شود.
  • به دلیل قدرت بالا، مقدار مصرف ماده گندزدا کمتر است.
  • در دستگاه الکترولیز نمک طعام گندزدایی با سرعت بالا صورت می گیرد.
  • حذف کامل میکروارگانیسم ها
  • مواد اولیه ارزان و در دسترس است.
  • ایمنی بالا و عدم وجود خطرات مربوط به گاز کلر در تمام مراحل تولید، نگهداری و مصرف
  • غلظت کمتر از یک درصد
 
 

ساخت پکیج الکترولیز نمک طعام

شرکت اسایش افزا ایمن از بزرگترین شرکتهای سازنده  دستگاه الکترولیز صنعتی میباشد که بیش از ۳۰ سال در حوزه تولید و ساخت تجهیزات تصفیه اب و  فاضلاب فعالیت دارد. این مجموعه در طی سالها فعالیت در این حوزه موفق به اجرای پروژه های بزرگ داخلی و بین المللی شده است. رعایت استانداردهای بین المللی در طراحی و ساخت  دستگاه الکترولیر و تنوع بالا در محصولات و طراحی منحصر به فرد آنها بر اساس نوع سفارش زیر نظر مهندسین باتجربه از اصلی ترین ویژگی های محصولات شرکت اسایش افزا ایمن  میباشد کارشناسان این مجموعه آماده ارائه مشاوره و راهنمایی های لازم قبل از خرید دستگاه الکترولیز میباشند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت آسایش افزا ایمن در دهه 70 با هدف ارایه خدمات مشاوره مهندسی در امور ساخت و بهره برداری سیستم های تصفیه آب و فاضلاب فعالیت خود را آغاز نموده است. این مجموعه با در اختیار گرفتن دانش فنی روز دنیا و تکیه بر فناوری های نوین مهندسی در زمینه طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی تجهیزات و سیستم های آب (صنعتی، خانگی، استخر) و فاضلاب فعالیت می نماید.

مجوز های ما

© تمامی حقوق برای شرکت آسایش افزا ایمن محفوظ می باشد.

طراحی و اجرا: ماهیان