دفتر مرکزی: تهران، شریعتی، سه راه طالقانی، اول آمل، پلاک ۷۵، واحد ۲۵

ايمني آب ژاول

ايمني آب ژاول

بخش اول : مشخصات ماده

نام : هيپوكلريت سديم (آب ژاول) / کلر مایع

بخش دوم : خطرات و مقادير آن

غلظت تقريبي :  –

حد مجاز 8 ساعته :  –

حد مجاز تماس كوتاه مدت :  –

 

بخش سوم : مشخصات فيزيكي

نقطه جوش : دماي بالاتر از 40 درجه سانتيگراد تجزيه مي شود.

نقطه ذوب : 6 -درجه سانتيگراد

نقطه انجماد :

حلاليت در آب : قابل حل است.

وزن مخصوص : 21/1 -1/1

چگالي بخار :

فشار بخار :5/17 ميليمتر جيوه در 20 درجه سانتيگراد

اسيديته : 11

حالت فيزيكي : مايع

بو و شكل ظاهري : بوي شيرين- مايعي رنگ تا زرد كمرنگب

خش چهارم : اطلاعات آتش سوزي و انفجار

نقطه آتش گيري : اين ماده نمي سوزد

قابلیت انفجار: ندارد
مواد خاموش كننده : قابليت انفجار ندارد.

روش ويژه اطفاء حريق: در صورت قرار گرفتن مخزن در معرض حرارت، توسط آب آن را خنك كنيد تا نتركد.

بخش پنجم : اطلاعات مربوط به واكنش ماده


پايداري: در دما و فشار معمولي پايدار است.


ناسازگاري شيميايي : تركيبات نيتروژنه (مثل آمونياك، اوره، آمين ها، ايزوسيانوري ) نيترات آمونيوم، فنيل استونيتريل، مواد ناسازگار اسيدها (به خصوص اسيد هيدروكلريك) متانول، فلزات


توليد مواد خطرناك در اثر تجزيه : گاز كلر، اسيد كلريدريك، اكسيد سديم


بخش ششم : اطلاعات مربوط به خطرات بهداشتی


تماس پوستي: 50 در صد خرگوشهاي مورد آزمايش پس از قرار گرفتن در معرض 10000 ميليگرم به ازاي هركيلو وزن بدن خود از طريق پوست بدن، تلف شدند.


اثرات حاد اين ماده محرك چشم، پوست و دستگاه تنفسي مي باشد.


استنشاق : 50 درصد موشهاي ضحرائي مورد آزمايش در اثر قرار گرفتن در هوايي با غلظت بيش از 10500 ميليگرم به ازاي مترمكعب پس از يك ساعت تلف شدند.


گوارش : 50در صد موشهاي مورد آزمايش پس از خوردن 5800 ميليگرم به ازاي هركيلو وزن بدن تلف شدند.


بخش هفتم: اثرات مزمن

تماس با چشم: درصورت داشتن لنز چشمي ان را در اوريد .سريعاً چشم هاي آلوده را به صورتيكه پلك ها باز است با مقدار زيادي آب ولرم به مدت 15 دقيقه شستشو داده تا آلودگي برطرف شود .اگر تحريكات باقي ماند، شستشو را تكرار نمائيد .سريعاً به پزشك مراجعه شود.


تماس با پوست: لباس و يا كفش ناحيه آلوده را سريعاً خارج نمائيد .موضع آلوده را با مقدار زيادي آب ولرم به مدت 15دقيقه شستشو دهيد تا آلودگي برطرف شود .سريعاً به پزشك مراجعه شود.


بلعيدن و خوردن: فرد مصدوم را وادار به استفراغ نكنيد .هرگز به كسي كه بيهوش است چيزي نخورانيد. سريعاً به پزشك مراجعه شود.


تنفس: براي كمك به فرد مصدوم از ماسك مناسب استفاده كنيد . فرد را به هواي آزاد منتقل كنيد .در صـورتيكه دچار مشكل تنفسي شده است به او اكسيزن رساني كنيد .در صورتي كه مصـدو م نفـس نمـي كشـد بـه او تـنفس مصنوعي بدهيد. از تنفس دهان به دهان خودداري شود و سريعاً به پزشك مراجعه شود.


چشم ها : 10-3/1 ميليگرم از اين ماده سبب تحريكات خفيف تا متوسط چشمي مي شود.


بخش هشتم: روش جمع آوري ضايعات ناشي از نشتي و ريخت و پاش و دفع

 

حفاظت : در محيط سيستم تهويه برقرار كنيد .تا زمانيكه آلودگي بطوركامل برطرف نشده، محيط را محدود كنيد و تميزكردن محيط آلوده را فقط توسط افراد آموزش ديده انجام دهيد .اين افراد مي بايست ازكلية تجهيزات ايمني فردي موردنياز استفاده كنند .اين ماده را از معرض گرما و محيط اسيدي دور نگه داريد.

 

جمع آوري ضايعات : اگر مقدار آب ژاول بيرون ريخته شده زياد باشد ، با استفاده از پمپ هاي خلا آن را جمع آوري و به بيرون از محل كار منتقل كنيد .در صورتي كه مقدار كم باشد ، آن را با موادي كه با اين ماده واكنش نمي دهند (مانند : خاك و شن) جمع كنيد و به بيرون از محل كار ببريد.

 

دفع: ضايعات ندارد .آب ژاول بيرون ريخته را حتي الامكان جمع آوري و استفاده كنيد.

 

 

بخش نهم : پيشگيري و حفاظت ويژه

وسايل حفاظت فردي: از تماس اين ماده با پوست خووداري شود. از دستكشهاي مقاوم در برابر موادشيميائي استفاده شود. از عينكهاي مقاوم در برابر موادشيميائي استفاده شود. در محل كار سيستم تهويه بايد نصب شده در صورتي كه محل كار سيستم تهويه مناسب نداشته باشد و ميزان آلودگي هوا با گاز كلر اين ماده زياد باشد. از ماسك شيميايي كارتريج دار استفاده شود.در شرايط عادي نيازي به ماسك نيست . مگر اينكه آب ژاول در معرض گرما و يا مواد اسيدي قرار بگيرد.

 

روش انبار كردن : درمحيط خشك، خنك، با تهويه محيطي مناسب و به دور ازاشعه مستقيم آفتاب، گرما و ساير منابع مشتعل و محترق ديگر نگهداري شوند .از كليه مواد ناسازگار به دور باشند.

اطلاعات مخصوص حمل و نقل : براي جابجائي اين محصول در جاده هاي داخل ايران بايستي مقررات وزارت راه و ترابري و پليس راه رعايت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت آسایش افزا ایمن در دهه 70 با هدف ارایه خدمات مشاوره مهندسی در امور ساخت و بهره برداری سیستم های تصفیه آب و فاضلاب فعالیت خود را آغاز نموده است. این مجموعه با در اختیار گرفتن دانش فنی روز دنیا و تکیه بر فناوری های نوین مهندسی در زمینه طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی تجهیزات و سیستم های آب (صنعتی، خانگی، استخر) و فاضلاب فعالیت می نماید.

مجوز های ما

© تمامی حقوق برای شرکت آسایش افزا ایمن محفوظ می باشد.

طراحی و اجرا: ماهیان