دفتر مرکزی: تهران، شریعتی، سه راه طالقانی، اول آمل، پلاک ۷۵، واحد ۲۵

تصفیه آب دریا – تصفیه آب شور (تمام روشهای نمک زدایی)

تصفیه آب دریا – تصفیه آب شور (تمام روشهای نمک زدایی)

تصفیه آب دریا و نمک زدایی از آب های شور یکی از چالش های همیشگی انسان ها برای مقابله با مشکل کمبود آب قابل شرب می باشد. به همین دلیل روش های متعددی برای تصفیه آب شور از گذشته تا امروز معرفی شده است که هر یک دارای نقاط مثبت و منفی بوده و در محیط های مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند. گروه آسایش افزا ایمن؛ سازنده تجهیزات تصفیه آب در ادامه به روش های نمک زدایی و شیرین سازی آب دریا و استفاده از آنها در کشاورزی، آب آشامیدنی و صنعت اشاره خواهد داشت.

 

تصفیه آب دریا چیست؟

در یک تقسیم بندی کلی 70 درصد از سطح کره زمین را آب تشکیل داده است و این در حالیست که تنها یک درصد از آب های موجود قابل استفاده به عنوان آب شرب هستند. از آنجا که 97.5 درصد از آب های موجود در کره زمین دارای سطح بالایی از نمک و املاح می باشد، به همین دلیل طعم شوری داشته و مصرف آن در مدت زمان کوتاه منجر به کاهش آب بدن انسان شده که خطرات متعددی از قبیل مرگ و میر را به همراه دارد. به همین دلیل تصفیه آب دریا و استفاده از روش های شیرینی سازی آب یکی از چالش های پیش رو در صنعت تصفیه آب و تامین آب برای مصارف آشامیدنی و کشاورزی و صنعتی می باشد. به عبارت دیگر، در تصفیه آب تلاش میشود تا با روش های مختلف حرارتی و غیر حرارتی نمک و املاح موجود در آب را جدا نموده و در نهایت نمک زدایی انجام شده و آب شیرین تولید گردد.

روش های تصفیه آب دریا و آب های شور

علاوه بر کمبود منابع آب شیرین بر روی کره زمین، عدم پراکندگی صحیح آنها در کشورهای مختلف باعث شده است تا بیش از 80 کشور در دنیا با مشکل کمبود آب مواجه باشند. به همین دلیل لازم است با روش های تصفیه آب شور و شیرینی سازی آب های دریا به این مشکل غلبه کرد. روش های مورد استفاده برای جداسازی و کاهش مقدار نمک موجود در آب های شور را می توان در یک تقسیم بندی کلی در سه گروه قرار داد که عبارتند از:

 

  • شیرین سازی آب دریا با روش های حرارتی
  • تصفیه آب دریا با روش های غشایی
  • تصفیه آب شور با روش های ترکیبی
  •  

هر یک از این روش ها از مکانیزم ها و تجهیزات متفاوتی برای تصفیه آب دریا استفاده می کنند که در ادامه به معرفی برخی از آنها میپردازیم:

 

شیرین سازی آب دریا با روش های حرارتی

با توجه به اینکه حرارت دهی و تبخیر آب منجر به جداسازی نمک و املاح موجود در آن می گردد، به همین دلیل از این خاصیت استفاده نموده و روش های متعددی از قبیل موارد زیر برای تصفیه آب شور ارائه شده است:

 

تقطیر فلش چند مرحله ای (MSF)

تقطیر چند مرحله ای یا Multi-stage flash distillation یکی از اصلی ترین و رایج ترین روش ها برای شیرین سازی آب دریا می باشد که در آن آب در دمای 90 تا 120 درجه سانتیگراد قرار میگیرد. به طور خلاصه روند تصفیه آب شور با این روش را می توان به صورت زیر بیان نمود:

 

  1. آب شور دریا وارد مخازنی با دمای 90 تا 120 درجه سانتی گراد میشوند.
  2.  
  3. پس از حرارت دهی آب وارد گام بعدی یعنی کاهش شدید فشار شده و عمل تبخیر سریع به صورت فلاشینگ رخ می دهد.
  4.  
  5. در پی عمل تبخیر سریع، قطرات آب روی لوله های مبدل حرارتی چگالیده شده و وارد مرحله بعد یعنی کاهش زیاد فشار خواهد شد.
  6.  
  7. به دلیل کاهش فشار هوا، مجدد تبخیر سریع رخ می دهد.
  8.  

با توجه به نوع آب و میزان نمک موجود در آن، تعداد مراحل تکرار ین فرآیند 4 تا 40 مرتبه خواهد بود. لازم به ذکر است که با روش MSF روزانه 50 تا 60 هزار متر مکعب آب شرو دریا را می توان به آب شیرین و بدون املاح و نمک تبدیل نمود. علیرغم راندمان و بازدهی بالا این روش، ایجاد رسوب زیاد بر روی لوله های ضد زنگ در تجهیزات تصفیه و همچنین هزینه بر بودن آن از نقاط منفی این روش محسوب میشوند.

تقطیر چند اثره (MED)

از دیگر روش های مورد استفاده در تصفیه آب دریا می توان به تقطیر چند اثره اشاره نمود. تقطیر چند اثره یا Multiple-effect distillation یکی از روش های مقرون به صرفه برای نمک زدایی آبهای شور می باشد که اساس کار در آن بر پایه حرارت دهی و تقطیر آب و حذف نمک پیاده سازی شده است. در این روش در لوله های حرارتی بخار آب موجود بوده و آب تغذیه در تماس با این لوله ها به بخار تبدیل میشود. بخار تولید شده در این گام وارد مرحله بعد میشود که در آن آب شور با بخار تبادل دمایی انجام داده و تبخیر صورت میگیرد. در اثر تبخیر آب شور نمک و املاح آن رسوب کرده و بخار بدون نمک تقطیر شده و آب شیرین بدست خواهد آمد.


تقطیر فشرده سازی بخار (VC)

در این روش تصفیه آب شور، از بخار متراکم شده با دمای بالا استفاده میشود تا با آب شور تبادل دمایی انجام دهد و منجر به تبخیر شود. نوع تجهیزات مورد نیاز برای این روش هزینه بر بوده و به همین دلیل استفاده از تقطیر فشرده سازی بخار کاربرد زیادی در صنعت تصفیه آب دریا ندارد.


تصفیه آب دریا با روش های غشایی

با توجه به هزینه های نسبتا زیاد و همچنین زمان بر بودن راه اندازی تجهیزات مورد نیاز برای روش های حرارتی، در حال حاضر در محیط های صنعتی و همچنین مسکونی از روش های غشایی برای کاهش مقدار نمک موجود در آب استفاده میشود. از جمله روش های غشایی مورد استفاده برای نمک زدایی آب های شور دریا می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:


نمک زدایی با اسمز معکوس RO

اسمز معکوس یکی از روش های بسیار کاربردی در صنعت شیرین سازی آب می باشد که برخلاف رفتار طبیعت عمل می کند. عکس روند شیرین سازی آب شور با اسمز معکوس را می توان در کلیه انسان و همچنین رفتار ریشه گیاهان مشاهده نمود. در این روش آب با فشار تولید شده توسط پمپ از غشای نیمه تراوا عبور نموده و منافذ کوچک آن باعث میشوند تا نمک و املاح موجود در آب امکان عبور را پیدا نکنند. استفاده از دستگاه آب شیرین کن صنعتی RO نه تنها در تصفیه آب های شور دریا استفاده میشود، برای در دستگاه های تصفیه آب خانگی نیز کاربرد داشته و در از بین بردن باکتری ها و سایر آلودگی های موجود در آب نیز موثر عمل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت آسایش افزا ایمن در دهه 70 با هدف ارایه خدمات مشاوره مهندسی در امور ساخت و بهره برداری سیستم های تصفیه آب و فاضلاب فعالیت خود را آغاز نموده است. این مجموعه با در اختیار گرفتن دانش فنی روز دنیا و تکیه بر فناوری های نوین مهندسی در زمینه طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی تجهیزات و سیستم های آب (صنعتی، خانگی، استخر) و فاضلاب فعالیت می نماید.

مجوز های ما

© تمامی حقوق برای شرکت آسایش افزا ایمن محفوظ می باشد.

طراحی و اجرا: ماهیان