دفتر مرکزی: تهران، شریعتی، سه راه طالقانی، اول آمل، پلاک ۷۵، واحد ۲۵

فیلتر پرس یا فیلتر فشاری

فیلتر پرس یا فیلتر فشاری

فیلتر پرس یا فیلتر فشاری (Filter press) یکی از رایج ترین سیستم های تصفیه فاضلاب می باشد که عمل جداسازی جامد از مایع را تحت فشار انجام می دهد. مجموعه ای از صفحات متحرک، پارچه فیلتراسیون و پمپ و جک هیدرولیک در نهایت شرایطی را در دستگاه فیلتر پرش فراهم می کنند تا جامدات از سیال و فاضلاب جدا شده و برای استفاده در محیط های صنعتی و نیمه صنعتی مورد استفاده قرار گیرد. آسایش افزا ایمن؛ سازنده دستگاه فیلتر پرس و سایر تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب می باشد که طراحی و تولید این محصول را با آخرین استانداردهای دنیا انجام می دهد. در ادامه راهنمای جامعی از این محصول شامل معرفی طرز کار فیلتر فشاری، نکات مهم در طراحی ، تولید و ساخت فیلتر پرس و قیمت آن و هر آنچه که باید قبل از خرید فیلتر پرس بدانید را ارائه خواهیم داد.

فیلتر پرس چیست؟

فیلتر پرس Filter press دستگاهی متشکل از صفحات متعدد و کنار هم قرار گرفته با روکش پارچه فیلتری مخصوص می باشد که عبور فاضلاب از آن و تحت فشار قرار گرفتن صفحات، منجر به جداسازی مواد جامد در آن می گردد. این دستگاه با توجه به نحوه کار و آبگیری از دوغاب های صنعتی، قادر به تولید لایه ای شبیه به کیک از مواد جامد موجود در فاضلاب هستند که در محیط های مختلف و به دلایل متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد.

 

در ساختار سیستم فیلتر پرس چندین صفحه با روکش پارچه فیلتر پرس وجود دارد که با کمک نیروی دست یا هیدرولیکی فشرده شده و با فشار وارد کردن به فاضلاب عملیات جداسازی با بازدهی بالا صورت می گیرد. در دستگاه های فیلتر پرس که صفحات با کمک نیروی هیدورلیکی فشرده می گردند، نیروی لازم برای فشرده سازی آنها توسط جک هیدرولیکی تامین میشود. جک های هیدرولیکی با توجه به تعداد صفحات و اندازه دستگاه دارای اندازه و ابعاد متفاوتی هستند. اجزای فیلتر فشاری شامل شاسی یا بدنه، صفحات فیلتر، فیتینگ، پارچه فیلتر پرس، الکتروموتور، پمپ هیدرولیک، شیر هیدرولیک، کنترل پنل، تابلو برق، جک و سیستم هیدرولیک می باشد.

انواع فیلتر پرس

فیلتر فشاری یا پرسی را بر اساس فاکتورهای مختلف می توان تقسیم بندی کرد که هر یک دارای ویژگی های خاصی هستند. به عنوان مثال، این گروه از سیستم های تصفیه فاضلاب را می توان با توجه به نیروی مورد نیاز جهت فشرده سازی صفحات در دو گروه دستی و هیدورلیکی قرار داد.

 

فیلتر پرس دستی

در نوع دستی فشرده سازی صفحات توسط اپراتور صورت می گیرد که البته این نوع فیلتر پرس دارای سایز و ابعاد کوچکی می باشد و در محیط های صنعتی و بزرگ کاربرد ندارد.

 

فیلتر پرس اتوماتیک

این نوع فیلتر پرس بیشتر در محیط های بزرگ و معادن کاربرد داشته و مهم ترین ویژگی آن، تخلیه کیک ها به صورت خودکار می باشد. این نوع فیلتر فشاری سرعت کار را تا حد زیادی افزایش داده و به دلیل عدم نیاز به اپراتور انسانی برای تخلیه کیک ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه خواهد بود.

 

فیلتر پرس هیدرولیکی

در طراحی و ساخت فیلتر پرس هیدرولیکی از جک های هیدرولیکی با قدرت و اندازه های مختلف استفاده می گردد که پس از قرار گرفتن فاضلاب در دستگاه، به صفحات فشار وارد کرده و آنها را فشرده می کند. در نهایت و پس از اتمام جداسازی جامد از مایع، مجدد صفحات در حالت قبل قرار گرفته و از هم فاصله میگیرند. فیلتر پرس هیدرولیکی در محیط های صنعتی و بزرگ کاربرد زیادی دارند و با کاهش خطای انسانی بازدهی دستگاه را افزایش می دهند.

 

در دسته بندی دیگر می توان سیستم فیلتر پرس فاضلاب را با توجه به نوع صفحات و فرآیند جداسازی جامد از مایع در دستگاه به دو نوع ممبران (حجم متغییر) و چمبر (حجم ثابت) تقسیم کرد.

 

فیلتر پرس ممبران (حجم متغیر)

فیلتر فشاری ممبران یا حجم متغیر یکی از رایج ترین انواع سیستم های تصفیه و جداسازی جامد از مایع فاضلاب می باشد که بیشتر در محیط های صنعتی و بزرگ کاربرد دارد. در این نوع فیلترپرس پس از ورود فاضلاب و سایل به دستگاه و فشرده شدن صفحات، نیروی فشار مازاد به سیال وارد میشود تا جداسازی بهتر و با بازدهی 90 درصد صورت گیرد.

 

فیلتر پرس چمبر (حجم ثابت)

نوع دیگر فیلترهای فشاری به حجم ثابت یا چمبر شناخته شده می باشند که بیشتر در کارخانجات صنایع غذایی کاربرد دارد. در این نوع سیستم فیلتراسیون، پس از فشرده شدن صفحات فشار مازاد به سیال وارد نمیشود و به همین خاطر حجم ثابت نامیده میشوند.

طرز کار Filter press

به طور خلاصه می توان روال کار فیلتر پرس را به صورت زیر بیان کرد:

  • فاضلاب یا سیال از شیرهای ورودی وارد دستگاه شده و فضای بین صفحات را کاملا پر می کند.
  • پس از پر شدن کامل فضای بین صفحات، جت هیدرولیک به صفحات متحرک فشار وارد کرده و باعث میشود تا فشرده شوند. با وارد شدن فشار به صفحات و سیال، مایع جدا شده و جامدات محلول در آن در اثر برخورد با پارچه فیلتراسیون روی صفحه انباشته میشوند.
  •  
  • مایع تصفیه شده از شیر خروجی تخلیه و به بیرون از دستگاه منتقل می گردند.
  •  
  • پس از اتمام فرآیند جداسازی جامد از مایع، صفحات سیستم که توسط زنجیرهای مقاوم به هم متصل هستند به سمت راست هدایت شده و لایه انباشته شده روی پارچه فیلتراسیون که اصطلاحا کیک نامیده میشود از صفحات جدا و از دستگاه تخلیه می گردند.

طراحی فیلتر پرس

در طراحی فیلتر پرس لازم است فاکتورهای مختلفی مد نظر قرار گیرد که جمله آنها می توان به جنس و متریال به کار رفته در تولید قطعات مختلف آن اشاره نمود. در طراحی فیلترپرس چند جز و قطعه اصلی در نظر گرفته میشود که عبارتند از:

 

  • صفحات سیستم که اغلب از جنس پلی پرولین می باشند و در برابر برخورد با مواد شیمیایی موجود در فاضلاب مقاوم بوده و خوردگی در آنها ایجاد نمی گردد
  •  
  • پارچه قرار گرفته روی صفحات که باید در برابر پوسیدگی و خوردگی و پاره شدن مقاومت خوبی داشته باشد. به همین خاطر در اغلب مواقع از جنس پنبه، کتان و پلی آمید تهیه می شوند.
  •  
  • شاسی بسیار مقاوم برای نکهداری صفحات در کنار هم
  • پمپ برای وارد کردن فاضلاب و سیال به دستگاه و خارج کردن آنها پس از تصفیه
  • جک هیدرولیک برای فشرده سازی صفحات و باز کردن آنها پس از اتمام فرآیند فیلتراسیون
  • سیستم شستشو صفحات پارچه ای به صورت دوره ای
  • سیستم تخلیه کیک و انتقال آن به بیرون از دستگاه
  •  

علاوه بر انتخاب مناسب قطعات و اجزای دستگاه، لازم است ابعاد و اندازه دستگاه با توجه به میزان فاضلاب ورودی به دستگاه و نوع مواد آلی موجود در آنها تعیین شود. برای طراحی هر یک از بخش های این دستگاه استاندرادهای زیادی وجود دارد که رعایت آنها در نهایت منجر به تولید بهترین نوع سیستم های فیلتر پرس با بازدهی بالا و طول عمر مناسب می گردد.

 

 

ساخت فیلتر پرس

آسایش افزا ایمن به عنوان یکی از با سابقه ترین تیم های طراحی و تولید و سازنده تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب، تولید سیستم های فیلتر پرس را در مجموعه فعالیت های خود قرار داده است. این مجموعه تا امروز موفق به تولید و ساخت فیلتر پرس برای محیط های صنعتی و نیمه صنعتی داخلی و خارجی شده و هر محصول را با توجه به ویژگی های مورد نیاز در محل استفاده آنها طراحی می کند. برای اطلاع از ویژگی های سیستم های Filter press تولید شده توسط این مجموعه می توانید با کارشناسان آسایش افزا ایمن در ارتباط باشید. کارشناسان این مجموعه که همگی از مهندسین حرفه ای و با تجربه در این حوزه می باشند، آماده ارائه مشاوره و راهنمایی و ارائه اطلاعات درباره قیمت فیلتر پرس و سایر اطلاعات مورد نیاز قبل از خرید فیلتر پرس هستند.

قیمت فیلتر پرس

قیمت قیلتر پرس مانند سایر تجهیزات حوزه تصفیه آب و فاضلاب با توجه به فاکتورهای مختلفی تعیین می گردد. از جمله این موارد می توان به اندازه و ابعاد دستگاه، تعداد صفحات، نوع و مدل دستگاه (ممبران، چمبر، دستی یا هیدرولیک)، جنس به کار رفته در ساخت قطعات مختلف و غیره تعیین میشود. برای استعلام قیمت فیلتر پرس کافیست از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در پایین صفحه با آسایش افزا ایمن در ارتباط باشید.

 

 

کاربرد فیلتر پرس (Filter press)

با توجه به بازدهی بسیار بالا سیستم های فیلتر فشاری و مقرون به صرفه بودن آنها در مقایسه با سیستم های تصفیه فاضلاب با لجن فعال، در اغلب صنایع از filter press جهت فیلتراسیون استفاده می گردد. از جمله کاربرد های این سیستم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

  • تصفیه فاضلاب صنعتی
  • جداسازی جامدات از مایع در کارخانجات صنایع غذایی
  • تصفیه پساب کارخانجات نساجی و رنگرزی و کشتارگاه ها
  • تصفیه پساب فاضلاب کارخانجات تولید دارو
  • صنایع پتروشیمی و تولید مواد شیمیایی
  • تصفیه پساب کارخانجات تولید سرامیک و مواد معدنی
  • جداسازی لجن از آب در فرایند تصفیه
  • مورد استفاده در صنایع تولید برق
  • استفاده از فیلترهای فشاری در صنایع فولاد
 
 

برای دریافت اطلاعات از ویژگی های هر یک از دستگاه های فیلتر پرس، قیمت فیلتر پرس و سایر تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب آسایش افزا ایمن، می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با این مجموعه در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت آسایش افزا ایمن در دهه 70 با هدف ارایه خدمات مشاوره مهندسی در امور ساخت و بهره برداری سیستم های تصفیه آب و فاضلاب فعالیت خود را آغاز نموده است. این مجموعه با در اختیار گرفتن دانش فنی روز دنیا و تکیه بر فناوری های نوین مهندسی در زمینه طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی تجهیزات و سیستم های آب (صنعتی، خانگی، استخر) و فاضلاب فعالیت می نماید.

مجوز های ما

© تمامی حقوق برای شرکت آسایش افزا ایمن محفوظ می باشد.

طراحی و اجرا: ماهیان