دفتر مرکزی: تهران، شریعتی، سه راه طالقانی، اول آمل، پلاک ۷۵، واحد ۲۵

پل لجن روب (پل ته نشینی)

پل لجن روب (پل ته نشینی)

پل لجن روب یا پل ته نشینی (Sludge Bridge) از اصلی ترین اجزا در حوضچه های ته نشینی می باشند که از انباشته شدن لجن و مواد جامد رسوب شده در کف حوضچه جلوگیری می کنند. پل های لجن روب با توجه به نوع حوضچه ها در مدل های مختلفی طراحی و تولید شده و هر یک دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند. آسایش افزا ایمن؛ تولیدکننده پل لجن روب و سایر تجهیزات تصفیه فاضلاب می باشد که استانداردهای مختلفی را برای تولید این محصولات در نظر گرفته است. در این مطلب راهنمای جامعی شامل استانداردهای مهم در طراحی ، تولید و ساخت پل لجن روب (پل ته نشینی) ، قیمت پل ته نشینی و روش کار این تجهیزات ارائه خواهیم داد.

پل لجن روب یا ته نشینی چیست؟

وجود مواد جامد و معلق در فاضلاب های صنعتی و بهداشتی یکی از اصلی ترین مواردی می باشد که با روش های مختلف سعی در حذف آنها میشود. ایجاد حوضچه های ته نشینی و فرصت دادن به مواد معلق و سنگین تر از فاضلاب برای رسوب کردن در کف آن یکی از راه های موثر در این زمینه می باشد. عمل ته نشینی با تجهیزات مختلفی از قبیل کلاریفایر انجام شده و فاضلاب بدون مواد معلق در گام های بعد مورد استفاده قرار می گیرد. پس از ته نشینی این مواد، لازم است کف حوضچه ها به شیوه های مختلف پاکسازی و لجن ها تخلیه گردند. پل لجن روب یا ته نشینی یکی از بهترین راهکارها در این شرایط می باشد که با حرکت افقی یا دوار عملیات جمع آوری لجن و تخلیه آنها را انجام می دهد. پل های لجن روب بر روی حوضچه های ته نشینی نصب شده و امکان قرار گیرد اپراتورهای انسانی و حرکت روی پل وجود دارد.

انواع پل ته نشینی

پل های ته نشینی Sludge Bridge با توجه به نوع حوضچه ها طراحی و تولید میشوند و هر یک از نظر شکل کلی و نحوه حرکت و جمع آوری مواد رسوب شده و لجن با هم تفاوت های متعددی دارد. با توجه به نوع حوضچه های ته نشینی، پل های لجن روب را می توان در گروه های زیر تقسیم بندی کرد:

 

پل ته نشینی دوار

پل لجن روب دوار بر روی حوضچه های استوانه ای قرار گرفته و با به دو صورت نیم پل و پل کامل طراحی و تولید میشوند. پس از ته نشینی و رسوب مواد معلق در فاضلاب در کف حوضچه ها، تیغه متصل به پل در کف حوضچه قرار گرفته و با حرکت دایره ای و ایجاد نیروی گریز از مرکز، لجن ها را به مرکز انتقال می دهد. در نهایت لجن ها در مرکز حوضچه جمع آوری و تخلیه می گردد.

 

پل ته نشینی رفت و برگشتی

علاوه بر حوضچه های استوانه ای، حوضچه های ته نشینی مستطیل شکل نیز در برخی تصفیه خانه ها و محیط های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. پل های لجن روب نصب شده روی این نوع حوضچه دارای تیغه ای به عرض حوضچه بوده و به صورت افقی و مستقیم حرکت می کنند. حرکت تیغه در کف حوضچه باعث میشود تا لایه های لجن از کف آن جدا شده و به انتهای حوضچه انتقال یافته و در نهایت تخلیه گردد.

 

طراحی پل لجن روب

در طراحی Sludge Bridge روب علاوه بر دقت در انتخاب قطعات و اجزای مهم آن، لازم است به جنس آنها و سرعت چرخش و حرکت تیغه ها نیز توجه شود. در ساختار کلی Sludge Bridge اجزای مختلفی از قبیل بلبرینگ کف گرد، گریتینگ، تیغه، اسلیپرینگ تیغه ای لجن روب و تابلوی برق، یاتاقان و بدنه می باشد. نکته بسیار مهم، جنس و متریال به کار رفته برای هر یک از این قطعات می باشد که تاثیر مستقیم بر کارایی و طول عمر پل دارد. با توجه به مواد آلی و شیمیای موجود در فاضلاب، لازم است تیغه ها و بخش هایی که داخل حوضچه قرار میگیرند، در برابر خوردگی و پوسیدگی مقاوم باشند. استیل اتنلس گزینه مناسبی برای طراحی این قطعات بوده و جنس بدنه پل را می توان از فایبرگلاس نیز طراحی کرد.

 

علاوه بر موارد فوق، سرعت چرخش و حرکت تیغه لجن روب از دیگر مواردی می باشد که باید در حین طراحی این پل ها مورد توجه قرار گیرد. در محصولات تولید شده توسط آسایش افزا ایمن، سرعت چرخش پل قابل تنظیم بوده و با توجه به ظرفیت حوضچه و مقدار لجن و رسوب موجود در آنها می توان سرعت مناسبی را انتخاب کرد. در اغلب مواقع سرعت چرخش در بازه 0.5 تا 3 دور در دقیقه می باشد. همچنین لازم به ذکر است که در طراحی پل های دوار، تیغه به سمت مرکز دارای شیبی حدود 8 درصد می باشد تا انتقال مواد ته نشین شده براحتی انجام شود. در طراحی Sludge Bridge لازم است به عرض پل و قرار دادن فضای مناسب برای حرکت انسان بر روی آن توجه شود.

ساخت پل لجن روب

آسایش افزا ایمن که قدیمی ترین تولیدکننده تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب می باشد، طراحی و تولید و ساخت پل لجن روب را زیر نظر مهندسین حرفه ای در این حوزه انجام می دهد. محصولات تولید شده در این مجموعه، با توجه به شرایط محیط نصب آنها طراحی شده و برای این منظور تیم طراحی و توسعه تمام ویژگی های مورد نظر را در نظر گرفته و بهترین طراحی را در نهایت ارائه می دهند. با توجه به تنوع بالا در این محصولات و استانداردهای به کار رفته در ساخت پل ته نشینی Sludge Bridge، پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات از ویژگی های هر یک با کارشناسان آسایش افزا ایمن در ارتباط باشید.

 

قیمت پل ته نشینی

قیمت پل لجن روب با توجه به جنس بدنه و سایر قطعات موجود در آن، اندازه پل و ویژگی های به کار رفته در آن تعیین می گردد. برای استعلام قیمت پل ته نشینی می توانید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در پایین صفحه استفاده کنید. کارشناسان آسایش افزا ایمن آماده ارائه مشاوره های لازم قبل از خرید پل ته نشینی می باشند.

 

کاربرد پل لجن روب

با توجه به اهمیت بسیار زیاد جمع آوری لجن و مواد رسوب شده در کف حوضچه های ته نشینی، پل های لجنروب در محیط های مختلفی کاربرد دارد که از جمله این موارد می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

 

  • Sludge Bridge برای تصفیه خانه های آب شهری
  • استفاده از Sludge Bridge در تصفیه خانه های صنعتی
  • استفاده از پل های لجن روب در مراحل پیش تصفیه فاضلاب های صنعتی و بهداشتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت آسایش افزا ایمن در دهه 70 با هدف ارایه خدمات مشاوره مهندسی در امور ساخت و بهره برداری سیستم های تصفیه آب و فاضلاب فعالیت خود را آغاز نموده است. این مجموعه با در اختیار گرفتن دانش فنی روز دنیا و تکیه بر فناوری های نوین مهندسی در زمینه طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی تجهیزات و سیستم های آب (صنعتی، خانگی، استخر) و فاضلاب فعالیت می نماید.

مجوز های ما

© تمامی حقوق برای شرکت آسایش افزا ایمن محفوظ می باشد.

طراحی و اجرا: ماهیان