دفتر مرکزی: تهران، شریعتی، سه راه طالقانی، اول آمل، پلاک ۷۵، واحد ۲۵

پکیج تصفیه فاضلاب UASB

پکیج تصفیه فاضلاب UASB

پکیج تصفیه فاضلاب UASB (Upflow Anaerobic Sludge Blanket) یکی از سیستم های تصفیه فاضلاب می باشد که بر پایه استفاده از میکروارگانیسم ها در شرایط بی هوازی برای حذف آلاینده های آلی موجود در فاضلاب های صنعتی طراحی شده است. رآکتور تصفیه بی هوازی UASB که به پتوی لجن بی هوازی با جریان رو به بالا نیز شناخته شده می باشد، در صنایع مختلف از قبیل صنایع غذایی و داروسازی کاربرد داشته و فاضلاب تصفیه شده و بیوگازها را به عنوان خروجی تولید می کند. آسایش افزا ایمن؛ تولیدکننده پکیج تصفیه فاضلاب UASB، راهنمای جامعی برای این گروه از محصولات خود را در ادامه ارائه می دهد. این راهنما شامل معرفی رآکتور UASB، طرز کار آن، لایه های در نظر گرفته شده در طراحی ، تولید و ساخت پکیج تصفیه فاضلاب UASB و مزایا، معایب و کاربرد این پکیج می باشد.

پکیج تصفیه فاضلاب UASB چیست

رآکتور یا پکیج تصفیه فاضلاب بی هوازی UASB به نوع خاصی از تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب گفته میشود که با عبور فاضلاب از لایه های لجن گرانولی در انتهای مخزن، منجر به واکنش مواد آلی موجود در فاضلاب با میکروارگانیسم های لایه لجن شده و در نهایت باعث میشود تا بیوگازها از قبیل متان و دی اکسید کربن تولید شوند. عبور فاضلاب از لایه های لجن و حذف آلاینده های آلی از آن تا حد زیادی مراحل تصفیه را انجام داده و در نهایت بیوگازها و فاضلاب تصفیه شده به بالای رآکتور منتقل و از لایه های مشخص شده به بیرون از دستگاه انتقال پیدا می کنند. رآکتور UASB توانایی حذف مواد آلی را داشته و به همین خاطر بیشتر در مراحل پیش تصفیه مورد استفاده قرار گرفته و خروجی آن قابلیت کاربرد مستقیم در صنایع غذایی و دارویی و غیره را ندارد.

طرز کار رآکتور UASB (پتوی لجن بی هوازی با جریان رو به بالا)

همان طور که در بالا اشاره شد، پکیج تصفیه فاضلاب UASB به کمک لایه های لجن تولید شده از میکروارگانیسم ها و ملوکول های بی هوازی منجر به حذف مواد آلی از فاضلاب می گردد. در حالت کلی روال و طرز کار رآکتور UASB به شرح زیر می باشد:

 

  • فاضلاب صنعتی و بهداشتی با مواد آلی موجود در آن از بخش انتهایی رآکتور وارد مخزن شده و از لا به لای لایه لجن عبور می کند.
  •  
  • تماس فاضلاب با لایه لجنی منجر به واکنش مواد آلی با میکروارگانیسم ها شده که در نهایت باعث میشود بیوگازها از قبیل متان و کربن دی اکسید تولید شود.
  •  
  • با توجه به اینکه در طراحی پکیج تصفیه فاضلاب UASB سیستم و ساختار کلی آن با جریان رو به بالا طراحی شده است، در نتیجه فاضلاب از لایه لجن ابتدایی با تراکم و حجم بالا عبور کرده و مواد آلی باقیمانده در تماس با پتوی لجن با تراکم کمتر واکنش برقرار می کند. نتیجه این واکنش حذف مواد آلی و تولید گاز و حرکت همگی به سمت بالا می باشد.
  •  
  • لایه های جداسازی رآکتور تصفیه فاضلاب UASB که به GLS شناخته میشوند، فرآیند جداسازی گاز، مایع و جامد را انجام داده و باعث میشوند تا گازها از بخش های در نظر گرفته شده به خارج از رآکتور منتقل شده و مایع و جامد نیز به بخش های مربوطه منتقل و در نهایت از سیستم خارج میشوند.
  •  

لازم به ذکر است که فاکتورهای مختلفی از قبیل مقدار PH، دما، شدت و سرعت فاضلاب ورودی به سیستم و میزان اکسیژن شیمیمایی مورد نیاز (COD) بر بازده این گروه از تجهیزات تصفیه فاضلاب اثرگذار می باشند. به همین خاطر است که از رآکتورهای USAB بیشتر برای تصفیه خانه ها در مناطق گرمسیر با فاضلاب COD بالا کارایی بهتری دارد. همچنین لازم است میزان PH موجود در فاضلاب به طور مرتب بررسی شده تا از بازه 3.6 تا 8.7 بیشتر نشود.

 

لایه های رآکتور تصفیه فاضلاب بی هوازی

در حالت کلی و با توجه به مراحل جداسازی مواد آلی از فاضلاب در سیستم بی هوازی UASB می توان گفت لایه های در نظر گرفته شده برای این رآکتور شامل موارد زیر می باشد:

 

  • لایه ورود فاضلاب توسط پمپ های تعبیه شده در دستگاه در پایین ترین بخش از سیستم UASB
  • لایه لجن با خاصیت گرانولی و قدرت چسبندگی و تراکم بالا
  • پتوی لجن (لایه توده های انباشته از میکروارگانیسم ها با تراکم کمتر)
  • لایه جداسازی مایع، گاز و جامد GLS
  • دودکش های تخلیه بیوگازهای تولید شده
  • شیرهای تخلیه فاضلاب و انتقال به مخازن بعدی

طراحی پکیج تصفیه فاضلاب UASB

به منظور پیاده سازی تصفیه فاضلاب با روش UASB لازم است استانداردهای متعددی در طراحی پکیج تصفیه فاضلاب UASB در نظر گرفته شود. از مهم ترین فاکتورها در طراحی رآکتور UASB می توان به ارتفاع لایه های مختلف دستگاه اشاره نمود. در حالت کلی و بر اساس آزمایشات متعدد صورت گرفته شده، بهترین ارتفاع برای لایه لجن 1.5 تا 2.5 متر می باشد که البته در برخی از مواقع یک متر نیز در نظر گرفته میشود. این مقدار به معنای 30 تا 60 درصد از ارتفاع کل رآکتور می باشد. در نتیجه می توان گفت ارتفاع رآکتور حداقل 4 و حداکثر 8 متر می باشد که البته در اغلب مواقع 4.5 تا 6.5 متر در طراحی پکیج تصفیه فاضلاب UASB در نظر گرفته میشود.

 

همچنین لازم به ذکر است که ارتفاع لایه جداسازی UASB حدود 4 متر در نظر گرفته میشود که 15 تا 30 درصد از حجم کلی رآکتور به آن اختصاص پیدا میکند. متوسط قدرت بارگذاری UASB از دیگر موارد مهمی می باشد که در طراحی پکیج تصفیه فاضلاب UASB در نظر گرفته میشود که این مقدار متغییر بوده و در اغلب مواقع ۱۰kgCOD/m3.d در نظر گرفته میشود. دمای آب، غلظت لجن، نسبت ارتفاع بستر لجن به ارتفاع کل رآکتور، زمان ماند لجن در کف رآکتور و فاکتورهای مهم در ایجاد حالت تعادل در سیستم UASB از جمله موارد مهمی هستند که در طراحی رآکتور UASB از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

 

ساخت  پکیج تصفیه فاضلاب UASB

آسایش افزا ایمن یکی از باسابقه ترین تیم های طراحی، تولید و ساخت پکیج تصفیه فاضلاب UASB می باشد که تمام مراحل صورت گرفته در ارائه این محصولات زیر نظر مهندسین حرفه ای انجام میشود. رآکتورهای تولید شده در این مجموعه دارای ابعاد و اندازه های مختلف با قابلیت ها و ویژگی های متنوعی بوده که با توجه به محیط و تصفیه خانه مورد نظر طراحی و تولید می گردد. به منظور دریافت اطلاعات بیشتر از نحوه ساخت پکیج تصفیه فاضلاب به روش UASB و بررسی ویژگی های هر یک از محصولات می توانید با کارشناسان آسایش افزا ایمن در ارتباط باشید.

قیمت سیستم UASB

رآکتورهای تصفیه فاضلاب با روش بی هوازی از پیچیده ترین تجهیزات در حوزه تصفیه فاضلاب می باشد که علاوه بر تفاوت های زیاد در انواع آن، از نظر قیمت نیز با هم متفاوت هستند. قیمت رآکتور UASB بر اساس فاکتورهای مختلفی تعیین می گردد که از جمله آنها می توان به جنس بدنه، اندازه و ظرفیت مخزن، برند و متریال به کار رفته در تجهیزات و اتصالات دستگاه، ارتفاع و غیره می باشد. به منظور استعلام قیمت پکیج تصفیه فاضلاب UASB می توانید از راه های ارتباطی پایین صفحه استفاده کنید.


کاربرد تصفیه فاضلاب UASB

همان طور که اشاره شد، سیستم تصفیه فاضلاب پتوی لجن بی هوازی با جریان رو به بالا (UASB) قابلیت جداسازی مواد آلی موجود در فاضلاب های صنعتی و بهداشتی را دارا می باشد. لذا از این تجهیزات بیشتر به عنوان پیش تصفیه فاضلاب و در صنایع مختلف استفاده می شود. از مهم ترین کاربردهای سیستم تصفیه UASB می توان به موارد زیر اشاره نمود:


  • استفاده از رآکتور UASB در کارخانجات تولید نوشیدنی
  • کارخانجات و صنایع غذایی
  • صنعت کاغذسازی
  • تولید الکل
  • تصفیه فاضلاب نساجی

مزایا UASB

سیستم تصفیه UASB در مقایسه با رآکتورهای هوازی دارای مزایای زیادی می باشد که مهم ترین آنها عبارتند از:


  • عدم نیاز به مواد غذایی لایه لجن به مدت طولانی
  • تولید بیوگازها در فرآیند واکنش مواد آلی با مواد ذائد بیولوژیکی و تولید انرژی از آنها
  • تولید لجن غلیظ شده و استفاده از آن در مزارع کشاورزی
  • راندمان و بازده بالا در حذف مواد آلی فاضلاب های صنعتی و بهداشتی
  • فضای کم مورد نیاز برای نصب و راه اندازی سیستم تصفیه فاضلاب به روش USAB
  • تولید بوی نامطلوب کم نسبت به روش های هوازی
  • هزینه ارزان تر برای ساخت، نصب و راه اندازی و نگهداری

معایب تصفیه فاضلاب بی هوازی

علیرغم وجود تمام مزایای موجود در سیستم های تصفیه فاضلاب به روش های بی هوازی، این تجهیزات دارای محدودیت هایی می باشد که البته با روش های مختلف می توان نسبت به رفع بسیاری از آنها اقدام کرد. از جمله معایب موجود در رآکتورهای تصفیه فاضلاب بی هوازی می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

  • عدم عملکرد مناسب در محیط با دمای پایین
  • عدم توانایی در حذف تمام آلاینده های موجود در فاضلاب و نیاز به مرحله تصفیه کامل بعد از خروج فاضلاب از سیستم بی هوازی
  • زمان بر بودن مرحله طراحی، ساخت و تولید پکیج تصفیه فاضلاب USAB

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت آسایش افزا ایمن در دهه 70 با هدف ارایه خدمات مشاوره مهندسی در امور ساخت و بهره برداری سیستم های تصفیه آب و فاضلاب فعالیت خود را آغاز نموده است. این مجموعه با در اختیار گرفتن دانش فنی روز دنیا و تکیه بر فناوری های نوین مهندسی در زمینه طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی تجهیزات و سیستم های آب (صنعتی، خانگی، استخر) و فاضلاب فعالیت می نماید.

مجوز های ما

© تمامی حقوق برای شرکت آسایش افزا ایمن محفوظ می باشد.

طراحی و اجرا: ماهیان