دفتر مرکزی: تهران، شریعتی، سه راه طالقانی، اول آمل، پلاک ۷۵، واحد ۲۵

مخزن ذخیره اسید (مخزن نگهداری اسید)

مخزن ذخیره اسید (مخزن نگهداری اسید)

مخزن ذخیره اسید فلزی و پلی اتیلن یکی از ضروری ترین تجهیزات برای نگهداری و حمل و نقل مواد اسیدی می باشد که با توجه به خورندگی این مواد باید کاملا استاندارد طراحی و تولید گردد. جنس به کار رفته برای بدنه، ظرفیت و شکل کلی مخزن از جمله مواردی هستند که در فرآیند طراحی، تولید و ساخت منبع نگهداری اسید سولفوریک و مخزن اسید کلریدریک و سایر مواد اسیدی مد نظر قرار گیرد. آسایش افزا ایمن تولید کننده مخازن ذخیره اسید (Acid reservoir) می باشد که برای افزایش طول عمر و بازدهی آن، مخازن با بدنه های فلزی را برای این منظور ارائه می دهد. در ادامه راهنمای جامعی شامل انواع مخازن نگهداری اسید، اصول مهم و استانداردها در طراحی، تولید و ساخت مخزن اسید کلریدریک و اسیدسولفوریک و سایر مواد اسیدی، قیمت مخزن نگهداری اسید را ارائه خواهیم داد.

مخزن ذخیره اسید چیست؟

مواد اسیدی در صنایع مختلف کاربرد گسترده ای داشته و در بسیاری از مواقع نیاز به حمل و نقل به کارخانجات مختلف یا نگهداری آنها به مقدار زیاد در محیط های صنعتی می باشد. با توجه به خطر بسیار بالای برخورد این مواد با بدن انسان و قدرت خورندگی بالای آنها، لازم است این مواد شیمیایی در منابع کاملا مقاوم نگهداری شوند. مخزن ذخیره اسید سولفوریک و مخزن اسید کلریدریک دو نوع رایج از مخازن نگهداری مواد اسیدی می باشند که در مدل های مختلف تهیه و تولید می گردند. مخزن نگهداری اسید منبعی از جنس فلز یا مواد پلی اتیلن مقاوم در برابر خوردندگی می باشد که قابلیت نگهداری و ذخیره این مواد و حمل و نقل آنها در مسیرهای طولانی را به شیوه ای کاملا امن فراهم می سازد. این مخازن به شکل منبع های نصب شده در مکانی ثابت یا تانکرهای قابل حمل طراحی و تولید میشوند که در شرایط مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.

انواع مخزن نگهداری اسید

مخزن نگهداری اسید Acid reservoir در صنایع مختلف کاربرد گسترده ای دارد و با توجه به نوع مواد اسیدی، چگالی آنها، مقدار مواد اسیدی و شرایط محیط قرارگیری منبع در انواع متنوعی طراحی و تولید میشود. بر اساس شکل کلی مخازن نگهداری اسید می توان آنها را در گروه های زیر تقسیم بندی کرد:

 

  • مخزن نگهداری اسید افقی
  • منبع ذخیره اسید عمودی
  • مخزن نگهداری از اسید قیفی
  • منبع نگهداری اسید مکعبی
  •  

هر یک از مدل های فوق از نظر ظرفیت و گنجایش با هم تفاوت های زیادی دارند. به عنوان مثال، مخزن افقی ذخیره تا چند صد هزار لیتر ظرفیت قابل طراحی و ساخت می باشند و در مقابل، مخازن ته قیفی نگهداری اسید تا چند ده هزار لیتر قابل تولید می باشند. علاوه بر تقسیم بندی مخازن فلزی ذخیره اسید بر اساس شکل ظاهری آنها، با توجه به نوع مواد اسیدی و چگالی هر یک نیز تغییراتی در طراحی مخزن ذخیره اسید ایجاد می گردد. بر همین اساس می توان انواع رایج و پرکاربرد این مخازن را به شرح زیر تقسیم بندی نمود:

 

مخزن نگهداری اسید سولفوریک

یکی از مهم ترین و پرکاربردترین مواد اسیدی در صنعت، اسید سولفوریک می باشد که بخاطر بالا بودن قدرت خوردنگی آن باید در انتخاب جنس بدنه منبع نگهداری دقت زیادی شود. با توجه به خوردنگی بالا این مواد و گرمازایی آن ها در تماس با آب، بهترین گزینه برای ساخت منبع ذخیره اسید سولفوریک، بدنه های فلزی با جنس استیل استنلس می باشد که مقاومت بالایی در برابر خوردندگی دارند. لازم به ذکر است که با توجه به شکل ظاهری این منابع استانداردهای خاصی را در حین طراحی و ساخت باید مد نظر قرار داد. به عنوان مثال، استاندارد ASME در طراحی منبع ذخیره اسید افقی رعایت میشود و برای منابع و مخازن عمودی استاندارد API standard 650  تعریف شده است. مسئله بسیار مهم در ساخت منبع نگهداری اسید سولفوریک این است که بدنه های پلی اتیلن و پلاستیک مقاومت مناسبی در برابر این مواد را ندارند و بهتر است منبع های فلزی برای این منظور انتخاب گردند.

 

مخزن ذخیره اسید کلریدریک

از دیگر مواد اسیدی بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف از قبیل نساجی و پلاستیک، اسید کلریدریک می باشد که قدرت خورندگی بسیار بالایی دارد. علاوه بر دقت در انتخاب جنس بدنه مناسب برای این منابع ذخیره اسید، لازم است که بخارزایی این مواد نیز توجه شود. به همین منظور، در ساخت منبع نگهداری اسید کلریدریک یک مجاری خروجی برای گازهای تولید شده از مواد اسیدی در نظر گرفته میشود تا انباشته شدن آنها در منبع به بدنه آسیب وارد نکند.

مخزن ذخیره اسید نیتریک

برخلاف سایر مواد اسیدی که امکان نگهداری از آنها در منابع پلاستیکی وجود دارد، اسید نیتریک تنها در شرایطی باید نگهداری شود که بدنه آن فلزی و استیل باشد. در غیر این صورت، به سرعت باعث خوردگی در بدنه منبع و ایجاد سوراخ و ترک در آن می گردد.

 

طراحی مخزن اسید استیل

با توجه به قدرت خورندگی بسیار بالا اغلب مواد اسیدی پرکاربرد در صنعت از قبیل اسید سولفوریک، کلریدریک و نیتریک، لازم است در طراحی مخزن اسید به چند مسئله مهم دقت شود. در حالت کلی در طراحی مخزن اسید استیل برای نگهداری از مواد اسیدی قوی چند موضوع و مسئله مهم وجود دارد که عبارتند از:

 

شکل ظاهری منبع اسید استیل

همان طور که اشاره شد، منبع ذخیره اسید استیل در انواع مختلف افقی، عمودی، ته قیفی و مکعبی طراحی و تولید میشود که برای هر یک استانداردهای بین المللی تعریف شده است. لذا لازم است با توجه به ظرفیت منبع، محل نصب و نگهداری از مخزن، شکل ظاهری مناسب را برای آن انتخاب و بر اساس استانداردها طراحی را انجام داد

 

غلظت مواد اسیدی

از دیگر موارد بسیار مهم در طراحی مخزن اسید فلزی، غلظت مواد اسیدی می باشد. با در نظر گرفتن غلظت این مواد می توان ضخامت مورد نیاز برای بدنه منبع و جنس آن را انتخاب کرد

 

ویژگی های شیمیایی مواد اسیدی

علاوه بر قدرت خوردنگی مواد اسیدی، قابل اشتعال بودن، گرمازایی و سایر ویژگی های هر یک از مواد اسیدی قرار گرفته در منبع باید مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال، اگر مواد اسیدی مورد نظر قابلیت تولید بخار و گرما را داشته باشند، لازم است در مجرای خروج گاز در بدنه مخزن در نظر گرفته شود.

ساخت مخزن ذخیره اسید Acid reservoir

آسایش افزا ایمن یکی از بزرگترین تولیدکنندگان منابع ذخیره مواد شیمیایی می باشد که با توجه به استانداردهای بین المللی فرآیند طراحی و تولید مخزن اسید را انجام می دهد. با توجه به طول عمر بالا و بازدهی بیشتر ورق های فلزی، آسایش افزا ایمن برای ساخت مخزن نگهداری اسید، بدنه های مقاوم و ضخیم فلزی را انتخاب نموده است. تمام محصولات این مجموعه با توجه به شرایط محیط مورد نظر، غلظت و نوع مواد اسیدی و مقدار اسید در هر منبع تولید می گردند. برای اطلاع از ویژگی های هر یک از منبع ذخیره اسید استیل تولید شده توسط این مجموعه، کارشناسان آسایش افزا ایمن آماده ارائه مشاوره های لازم قبل از خرید منبع نگهداری اسید می باشند.

 

 

قیمت مخزن نگهداری اسید

قیمت مخزن نگهداری اسید به فاکتورهای مختلفی بستگی داشته و به همین خاطر تنوع بالایی در قیمت این منابع وجود دارد. جنس بدنه، ضخامت ورقه های به کار رفته در بدنه، ظرفیت مخزن، شکل ظاهری (افقی، عمودی، قیفی و مکعبی) و اتصالات و ویژگی های جانبی در نظر گرفته شده برای منبع از جمله موارد تعیین کننده قیمت مخزن ذخیره اسید می باشند. همچنین لازم به ذکر است که با توجه به اینکه منبع ذخیره اسید غیردفنی می باشد یا منبع ذخیره اسید دفنی، قیمت منبع تغییر خواهد کرد. برای استعلام قیمت منبع ذخیره اسید سولفوریک و سایر مواد اسیدی، می توانید از راه های ارتباطی ذکر شده در پایین صفحه استفاده نمایید.

 

مزایا مخزن ذخیره اسید فلزی

علاوه بر مخازن فلزی اسیدی برای نگهداری از برخی مواد اسیدی می توان از بدنه های پلی اتیلن استفاده نمود. اما در حالت کلی به چند دلیل مهم مخزن فلزی اسید کاربرد بیشتری داشته و در محیط های صنعتی می توان با خیال آسوده از آنها استفاده نمود که عبارتند از:

 

  • مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی
  • عدم واکنش شیمیایی با مواد اسیدی
  • طول عمر بالا و کارایی بیشتر
  • استحکام بسیار بالا در برابر ضربه
  • جا به جایی ساده و کاملا ایمن در فواصل طولانی
  • بدنه ضد نشت بخاطر مقاومت بالا در برابر مواد خورنده
  • قابل طراحی و ساخت در شکل های مختلف افقی، عمودی، قیفی و مکعبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت آسایش افزا ایمن در دهه 70 با هدف ارایه خدمات مشاوره مهندسی در امور ساخت و بهره برداری سیستم های تصفیه آب و فاضلاب فعالیت خود را آغاز نموده است. این مجموعه با در اختیار گرفتن دانش فنی روز دنیا و تکیه بر فناوری های نوین مهندسی در زمینه طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی تجهیزات و سیستم های آب (صنعتی، خانگی، استخر) و فاضلاب فعالیت می نماید.

مجوز های ما

© تمامی حقوق برای شرکت آسایش افزا ایمن محفوظ می باشد.

طراحی و اجرا: ماهیان