دفتر مرکزی: تهران، شریعتی، سه راه طالقانی، اول آمل، پلاک ۷۵، واحد ۲۵

هواده سطحی شناور

هواده سطحی شناور

هواده سطحی شناور یا Surface Aerator از کاربردی ترین سیستم های هوادهی سطحی می باشد که برای تصفیه فاضلاب شهری و صنعتی طراحی و تولید می گردد. اساس کار این تجهیزات و سیستم های هوادهی سطحی فاضلاب، افزایش سطح تماس فاضلاب با هوا و اکسیژن رسانی به سیال موجود در تصفیه خانه و کمک به تصفیه آن می باشد. آسایش افزا ایمن؛ سازنده سیستم هواده سطحی شناور دور تند و کند این گروه از محصولات را در اندازه و مدل های مختلف طراحی و تولید نموده است. در ادامه راهنمای جامعی شامل معرفی سیستم هوادهی سطحی شناور، استانداردهای مهم در طراحی ، تولید و ساخت هواده سطحی شناور و قیمت سیستم هوادهی سطحی را ارائه خواهیم داد.

هواده سطحی شناور چیست؟

یکی از مهم ترین گام ها در تصفیه فاضلاب با کمک میکروارگانیسم های لجن فعال، هوادهی و تغذیه فاضلاب با اکسیژن موجود در هوا می باشد. به همین منظور از سیستم های هوادهی استفاده می گردد که دارای انواع مختلفی می باشند که در یک دسته بندی کلی به هوادهی سطحی شناور و ثابت تقسیم میشوند. همن طور که از نام این تجهیزات مشخص است، سیستم هوادهی سطحی شناور به مجموعه ای تجهیزات و قطعات گفته میشود که باعث حرکت و تلاطم فاضلاب و تماس بیشتر آن با هوا و انتقال اکسیژن به درون سیال میشوند. این نوع سیستم هوادهی سطحی فاضلاب با ایجاد تلاطم و مکش، منجر به حرکت فاضلاب از لوله های مخروطی و خروج آنها به شکل فواره ای و شعاعی می شوند.

طرز کار سیستم هوادهی سطحی شناور فاضلاب

برای شرح روش کار سیستم های Surface Aerator لازم است با قطعات و بخش های مختلف این دستگاه آشنا شویم. در طراحی و ساخت هواده سطحی شناور چند بخش و قطعه مهم در نظر گرفته شده است که عبارتند از:

 

  • سازه شناور
  • شافت و پروانه
  • لوله مخروطی برای مکش فاضلاب
  • الکتروموتور
  • کلاهک باران گیر
  •  

با توجه به استفاده از سازه شناور در طراحی هواده سطحی، این محصول قابلیت حرکت در سطح تصفیه خانه را داشته و در تمام بخش ها منجر به تلاطم و اختلاط فاضلاب با هوا می گردد. پروانه نصب شده در انتهای دستگاه با کمک نیروی تولید شده توسط الکتروموتور به حرکت درآمده و باعث ایجاد مکش در لوله مخروطی می گردد. دور پروانه با توجه به شرایط قابل تنظیم می باشد و شکل کلی آن از نوع پروانه های ملخی در نظر گرفته میشود. فاضلاب پس از مکش از لوله مخروطی شکل به بالا منتقل می گردد و از منافذ مشخص شده به صورت شعاعی به اطراف پخش میشود. تلاطم و حرکت فاضلاب با حرکت پروانه و پخش آن به اطراف از طریق لوله های مخروطی تا حد زیادی تماس فاضلاب با هوا را افزایش می دهد. این برخورد و تماس با هوا باعث میشود تا اکسیژه به درون تصفیه خانه منتقل شده و باکتری های هوازی تغذیه شده و عمل تصفیه با لجن فعال بهتر انجام شود.

انواع هواده سطحی شناور (Surface Aerator)

یکی از مهم ترین تفاوت هایی که در طراحی سیستم هوادهی سطحی فاضلاب در نظر گرفته میشود، سرعت چرخش و اصلاحا دور این تجهیزات می باشد. بر همین اساس در حالت کلی دو نوع سیستم هوادهی شناور تولید میشود که عبارتند از:

 

هواده سطحی شناور دور تند

روال کار هواده شناور دور تند (high speed surface aerator) مشابه با آنچه در بالا به آن اشاره شد می باشد. یکی از مهم ترین ویژگی های این نوع سیستم هواده سطحی، عدم نیاز به گیربکس برای کاهش دور دستگاه می باشد و به همین خاطر، پروانه مستقیما به شافت الکتروموتور متصل میشود. در این نوع سیستن هوادهی، برای کاسه های نمدی یا کلاهک های باران گیر به منظور جلوگیری از ورود آب و فاضلاب به درون سیم پیچ استفاده می گردد.

 

با توجه به قدرت بسیار بالای سیستم های هوادهی شناور دور تند در ایجاد تلاطم و اکسیژن گیری فاضلاب، گزینه مناسبی برای تصفیه فاضلاب در تصفیه خانه بزرگ و صنعتی خواهد بود. علاوه براین، لازم به ذکر است که با توجه به نوع مواد آلی که در فاضلاب های صنعتی موجود می باشد، برای جلوگیری از خوردگی و پوسیدگی تجهیزات و بدنه دستگاه، از استیل استنلس و فایبرگلاس برای تولید آنها استفاده می شود.

 

هواده سطحی شناور دور کند

نوع دیگری از سیستم های هوادهی سطحی، هواده سطحی شناور دور کند می باشد که اصلی ترین ویژگی در آن، استفاده از گیربکس برای به حرکت درآوردن پروانه است. همان طور که از نام این محصول مشخص است، سرعت چرخش پروانه و تلاطم ایجاد شده در سطح فاضلاب کمتر از نوع تند می باشد و به همین خاطر بیشتر برای ایجاد انحلال در فاضلاب، تانکرهای هوادهی و لاگون ها مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه براین، سرعت و دور کند آن باعث بالا رفتن طول عمر دستگاه و نگهداری آسان می شود.

 

هواده های شناور سطحی دور کند مانند دور تند قابلیت طراحی، نصب ، استفاده و نگهداری آسان و کاربرد گسترده در تصفیه های مختلف را دارا می باشد و بخاطر جنس بدنه آنها، در برابر مواد آلی صنعتی و خورنده مقاومت زیادی دارند. لازم به ذکر است که هر دو نوع هواده دور تند و کند دارای سیم بکسل هستند و می توان آنها را در محیط های مورد نظر ثابت کرد.

 

طراحی هواده سطحی شناور

در طراحی هواده سطحی شناور (Surface Aerator) لازم است به چند مساله مهم توجه شود که از مهم ترین آنها می توان به جنس بدنه دستگاه اشاره نمود. مواد آلی و شیمیایی مختلفی که در فاضلاب های صنعتی و بهداشتی وجود دارد، به مرور باعث خوردگی در تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب می شود. به منظور بالا بردن طول عمر سیستم های هواده سطحی شناور، لازم است بدنه آنها را از جنس های مقاوم در برابر خوردگی از قبیل استیل استنلس و فایبرگلاس تولید کرد. از دیگر موارد مهم در طراحی هواده سطحی شناور، اندازه، ابعاد و سرعت چرخش موتور و عدم نفوذ آب به سیم پیچ دستگاه می باشد.

تولید و ساخت هواده سطحی شناور

آسایش افزا ایمن، یکی از باسابقه ترین تیم های طراحی و تولید تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب می باشد که با توجه به نقش مهم سیستم های هواده، تولید آنها را در مجموعه فعالیت های خود قرار داده است. تمام مراحل طراحی ، تولید و ساخت هواده سطحی شناور دور تند و کند در این مجموعه زیر نظر مهندسین با تجربه و حرفه ای صورت می گیرد. برای اطلاع از ویژگی های هر یک از این محصولات، کارشناسان آسایش افزا ایمن از طریق راه های ارتباطی پایین صفحه آماده ارائه مشاوره رایگان قبل از خرید سیستم هواده سطحی شناور می باشند.



قیمت هواده سطحی شناور

قیمت هواده سطحی شناور با توجه به نوع آن (دور تند یا دور کند)، جنس بدنه، اندازه و ظرفیت دستگاه و برند موتور و سایر قطعات متغیر می باشد. پیشنهاد می کنیم برای اطلاع از قیمت هواده سطحی شناور با آسایش افزا ایمن تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت آسایش افزا ایمن در دهه 70 با هدف ارایه خدمات مشاوره مهندسی در امور ساخت و بهره برداری سیستم های تصفیه آب و فاضلاب فعالیت خود را آغاز نموده است. این مجموعه با در اختیار گرفتن دانش فنی روز دنیا و تکیه بر فناوری های نوین مهندسی در زمینه طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی تجهیزات و سیستم های آب (صنعتی، خانگی، استخر) و فاضلاب فعالیت می نماید.

مجوز های ما

© تمامی حقوق برای شرکت آسایش افزا ایمن محفوظ می باشد.

طراحی و اجرا: ماهیان