دفتر مرکزی: تهران، شریعتی، سه راه طالقانی، اول آمل، پلاک ۷۵، واحد ۲۵

دریچه آب بند

دریچه آب بند

دریچه آب بند به صفحات متحرکی گفته میشود که به منظور باز و یا مسدود کردن ورودی یا خروجی مخازن و کانال های آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد. این محصولات که در دو دسته دریچه کشویی و سرریز شناخته شده می باشند، در صنعت تصفیه فاضلاب کاربرد گسترده ای داشته و در محیط های مختلفی می توان از آن استفاده نمود. گروه صنعتی ؛ تولید کننده دریچه آب بند (دریچه چهار طرف آب بند، دریچه سه طرف آب بند و دریچه قطع و وصل آب ) در ادامه نگاهی جامع به این محصولات و نحوه طراحی و ساخت دریچه آب بند خواهد داشت.

دریچه آب بند چیست؟

یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حوزه آب و فاضلاب وجود دارد، هدر رفتن آب با ورود بیش از اندازه آن به مخازن و استخرها می باشد. به همین منظور در ورودی کانال های آب نوعی تجهیزات مستطیل، مربع و گاها دایره ای شکل به نام دریچه آب بند نصب می گردد که تا کنترل میزان آب ورودی و خروجی تنظیم گردد. این تجهیزات بدون در نظر گرفتن اینکه از نوع سرریز می باشند یا کشویی، از یک صفحه، قاب یا فریم، نوار پلاستیکی و شافت تشکیل شده اند که به دو صورت دستی و مکانیکی مسئولیت بالا یا پایین بردن صفحه را بر عهده دارند.

انواع آب بند

با توجه به نوع عملکرد و شکل ظاهری که در طراحی آب بند در نظر گرفته میشود می توان این گروه از تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب را به گروه های متعددی تقسیم بندی نمود که مهم ترین آنها عبارتند از:

 

دریچه کشویی

همان طور که از نام این گروه از مشخص است، دریچه کشویی از صفحه ای متحرک تشکیل شده است که به صورت کشویی و از بالا به پایین و به صورت عمود حرکت می کند. این گروه از تجهیزات را می توان به منظور کنترل میزان آب ورودی به کانال ها مورد استفاده قرار داد و در برخی از مواقع نیز می توانند در نقش شیر تخلیه مخازن بزرگ آب عمل کنند. در حالت کلی این محصولات شامل سه زیرمجموعه می باشد که طراحی و تولید آنها همگی در آسایش افزا ایمن صورت می گیرد. این محصولات عبارتند از:

 

دریچه چهار طرف آب بند

دریچه چهار طرف آب بند یکی از پرکاربردترین محصولاتی می باشد که به عنوان شیر تخلیه مخازن و منابع بزرگ آبی به شمار می رود و در لوله های ایستگاه هی پمپاژ مورد استفاده قرار میگیرد. در طراحی و ساخت دریچه چهار طرف، بدنه کاملا ضد زنگ از جنس فولاد در نظر گرفته میشود تا در صورت قرار گرفتن کامل آن در آب به آن آسیب وارد نشود.

دریچه سه طرف آب بند

دریچه سه طرف آب بند از دیگر محصولات تولید شده توسط آسایش افزا ایمن می باشد که به منظور کنترل میزان آب ورودی استخر و مخازن هوادهی مورد استفاده قرار می گیرند. مانند نوع چهار طرف آب بند، در ساخت و طراحی نوع سه طرفه نیز بدنه کاملا ضد زنگ در نظر گرفته میشود تا مقاومت آن در برابر خوردگی و پوسیدگی افزایش پیدا کند.

 

دریچه قطع و وصل آب

در بسیاری از مواقع ممکن است در تجهیزات آشغالگیر فاضلاب و ایستگاه های پمپاژ نیاز به تغییر مسیر ورودی آب وجود داشته باشد. علاوه براین، در سیستم های تصفیه آب و به دلایل مختلف نیز ممکن است نیاز باشد تا ارتفاع سیال موجود در مخازن و حوض ها تنظیم شده و سرعت ورود آب و سیال در اندازه مشخصی تعیین گردند. دریچه قطع و وصل آب از جمه تجهیزاتی می باشند که می توان در این شرایط استفاده نمود. این تجهیزات یکی از زیرمجموعه های دریچه های کشویی می باشد که دارای صفحه متحرک با امکان حرکت قائم می باشد که مسیر ورودی آب را مسدود می کند. مسدود سازی مسیر ورودی آب با دریچه قطع و وصل آب ممکن است به منظور تعمیر لوله ها و بخش هایی از مخازن موجود در مسیر سیال و انتقال مسیر آب در بخش های کشاورزی صورت گیرد.

 

دریچه سرریز

از دیگر انواع این محصولات می توان به سرریز اشاره نمود. دریچه سرریز به تجهیزات کنترل آب ورودی به کانال ها گفته میشود که حرکت آن از بالا به پایین می باشد. با استفاده از این دریچه می توان ارتفاع آب موجود در کانال و مخازن و همچنین دبی آن را اندازه گیری نمود. در طراحی و تولید دریچه سرریز بدنه کاملا عایق در نظر گرفته شده و از نظر قیمت نیز نسبتا ارزان می باشد. لازم به ذکر است که تمام موارد ذکر شده بر حسب نیاز می توانند در گروه آب بند برقی (مکانیکی) و دستی قرار گیرند. مکانیزم و نیرو محرکه مورد نیاز برای حرکت دادن دریچه با توجه به نوع کانال آب و فاضلاب تعیین می گردد.

کاربرد آب بند

دریچه آب بند را می توان در محیط های مختلف با کاربرد کاملا متفاوت مورد استفاده قرار داد. به طوریکه برخی از گزینه های کاربرد آب بند کشویی و سرریز را می توان به صورت زیر بیان نمود:

 

  • اندازه گیری ارتفاع آب و دبی آب در مخازن و منابع آب
  • استفاده از دریچه چهار طرف آب بند به عنوان شیر تخلیه مخازن بزرگ
  • قطع و وصل و تغییر جهت آب ورودی به کانال ها در سیستم های کشاورزی و آشغالگیر و غیره
  • استفاده از در ورودی کانال های آب و فاضلاب
  • استفاده از دریچه چهار طرف آب بند مکانیکی در لوله های ایستگاه های پمپاژ
  •  

استانداردهای طراحی دریچه آب بند

در طراحی دریچه آب بند مکانیکی و دستی از اجزای مختلفی استفاده می گردد تا بتوان سیستم کنترل آب ورودی به کانال ها را پیاده سازی نمود. از جمله استانداردها و اجزای مورد نیاز در طراحی آب بند دستی و برقی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

  • صفحه متحرک دریچه کاملا عایق و مقاوم در برابر پوسیدگی و خوردگی در اثر برخورد با فاضلاب اسیدی از جنس کربن استیل و استنلس استیل
  • نوار آب بند P شکل
  • قالب یا فریم از جنس کربن استیل و مقاوم در برابر ضربه و تماس با مواد اسیدی
  • فلکه گردان به منظور بالا یا پایین بردن صفحه
  • گیربکس
  • شافت مرکزی
  • پیچ و مهره و اتصالات

ساخت دریچه آب بند

آسایش افزا ایمن؛ یکی از بزرگترین تیم ها در حوزه طراحی و ساخت دریچه آب بند برقی و دستی می باشد که تولید این محصولات را زیر نظر افراد حرفه ای در حوزه تصفیه آب و فاضلاب ارائه می دهد. این گروه در ساخت محصولات مکانیکی و دستی تمام استانداردهای بین المللی را رعایت نموده و عایق بودن و مقاومت بالای محصولات در برابر خوردگی و ضربه را در تمام محصولات ارائه داده است. کارشناسان این مجموعه راهنمایی و مشاوره های لازم را قبل از خرید دریچه آب بند ارائه می دهند و آماده همکاری با پالایشگاه ها، کارخانجات و بخش های صنعتی و نیمه صنعتی و طراحی و تولید محصولات با توجه به کاربرد آنها می باشد.


قیمت دریچه آب بند

قیمت دریچه آب بند با توجه به نوع آنها (سه طرف آب بند، چهار طرف آب بند، قطع و وصل، سرریز و کشویی)، جنس به کار رفته در ساخت صفحه و سایر قطعات و اجزای دریچه و ابعاد و برقی یا دستی بودن هر محصول تعیین می گردد. با توجه به تنوع بالا در محصولات تولیدی در آسایش افزا ایمن ، پیشنهاد می کنیم برای استعلام قیمت از راه های ارتباطی پایین صفحه استفاده نموده و با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت آسایش افزا ایمن در دهه 70 با هدف ارایه خدمات مشاوره مهندسی در امور ساخت و بهره برداری سیستم های تصفیه آب و فاضلاب فعالیت خود را آغاز نموده است. این مجموعه با در اختیار گرفتن دانش فنی روز دنیا و تکیه بر فناوری های نوین مهندسی در زمینه طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی تجهیزات و سیستم های آب (صنعتی، خانگی، استخر) و فاضلاب فعالیت می نماید.

مجوز های ما

© تمامی حقوق برای شرکت آسایش افزا ایمن محفوظ می باشد.

طراحی و اجرا: ماهیان