دفتر مرکزی: تهران، شریعتی، سه راه طالقانی، اول آمل، پلاک ۷۵، واحد ۲۵

پمپ ایرلیفت Air Lift pump

پمپ ایرلیفت Air Lift pump

پمپ ایرلیفت یا Air Lift pump یکی از ساده ترین تجهیزات در حوزه تصفیه فاضلاب و هوادهی استخرهای پروش ماهی و آبزیان می باشد که با کمک فشار هوا، سعی در انتقال سیال به بالای حوضچه ها را دارد. دستگاه ایرلیفت پمپ یا پمپ های هوایی بر این اساس طراحی شده اند که وجود حباب های هوا در سیال باعث کاهش چگالی آنها شده و در نهایت منجر به حرکت آنها به سمت بالا خواهد شد. آسایش افزا ایمن؛ تولیدکننده پمپ ایرلیفت و سایر تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب، این گروه از محصولات را با رعایت استانداردهای متعدد طراحی و تولید می کند. در ادامه راهنمای جامعی شامل طرز کار پمپ های هوایی، استانداردها و نکات مهم در طراحی ، تولید و ساخت پمپ ایرلیفت و هر آنچه که باید درباره قیمت Air Lift pump و خرید آنها بدانید را ارائه خواهیم داد.

پمپ ایرلیفت چیست

پمپ ایرلیفت نوعی پمپ با قدرت مکش پایین می باشد که از دو لوله کاملا ساده تشکیل شده است که از یک لوله هوای فشرده شده توسط کمپرسور یا بلوئر به پایین ترین نقطه از حوضچه یا تصفیه خانه یا استخر منتقل شده و در لوله بعدی قطرات آب یا فاضلاب همراه با هوا رو به بالا حرکت می کنند. این نوع پمپ در واقع با انتقال هوا به داخل فاضلاب و سیال موجود در حوضچه ها باعث میشود تا چگالی سیال کاهش پیدا نموده و براحتی به بالاترین سطح از حوضچه حرکت کند.

طرز کار پمپ ایرلیفت

برای درک بهتر و اشنایی بیشتر با Air Lift pump، بهتر است ابتدا طرز کار این نوع پمپ را شرح دهیم و هر یک از مراحلی که در آن طی میشود را معرفی کنیم. طرز کار پمپ ایرلیفت به شرح زیر می باشد:

 

  • هوا توسط کپرسور یا بلوئر فشرده شده و از لوله ای به ارتفاع حوضچه با استخر مورد نظر به سمت پایین انتقال پیدا می کند
  •  
  • ورود هوا به سیال یا فاضلاب باعث ایجاد حباب های متعدد شده که منجر به کاهش چگالی سیال می گردد و از لوله دوم پمپ رو به بالا حرکت می کند
  •  
  • بر اثر هوادهی و ایجاد حباب در فاضلاب و انتقال آن به بالا، ذرات جامد ته نشین شده در کف نیز ممکن است رو به بالا حرکت کنند
  •  

مسئله بسیار مهمی که در هوادهی یا انتقال مواد ته نشین شده توسط این پمپ وجود دارد، عدم استفاده از انرژی مکانیکی یا الکترونیکی می باشد که یک مزیت بزرگ برای آن محسوب می گردد.

 

 

انواع پمپ های هوایی

پمپ های Air Lift  با توجه به ساختار ساده ای که در آنها وجود دارد، قدرت مکش پایینی داشته و سرعت انتقال سیال به سمت بالا نیز در آنها کم می باشد. به همین خاطر، انواع مختلفی از این پمپ طراحی شده است. نوع معمولی و رایج آن را در قسمت ابتدایی متن معرفی و طرز کار آن را شرح دادیم. به منظور بهبود کارایی و افزایش بازدهی دستگاه، در ساختار آن تغییراتی صورت گرفت و نوع دیگری به نام geyser pum طراحی و تولید شد.

 

 

geyser pum چیست؟

به منظور بهبود قدرت مکش و انتقال جریان هوا و سیال به سمت بالا حوضچه های ته نشینی یا استخرهای پرورش ماهی و آبزیان، در ساختار پمپ های ایرلفیت معمولی تغییراتی صورت گرفت. geyser pum در واقع بهبود یافته پمپ های قدیمی می باشد که در ساختار کلی آنها علاوه بر لوله های انتقال هوا، نوعی لوله به عنوان تامین کننده هوا نیز در نظر گرفته شده است که در نهایت باعث میشود تا حباب های بزرگتری در لوله انتقال سیال و هوا رو به بالا ایجاد گردد. ایجاد حباب های بزرگتر و وجود آنها در فاضلاب یا آب موجود در حوضچه ها و منبع مایع به شدت بر کاهش چگالی اثر گذاشته و به همین خاطر سرعت انتقال آنها به بالاترین سطح از حوضچه افزایش پیدا میکند.

طراحی پمپ ایرلیفت

در طراحی پمپ ایرلیفت لازم است چند مسئله بسیار مهم مد نظر قرار گرفته شود تا کارایی این گروه از تجهیزات افزایش پیدا کند. از مهم ترین موارد در طراحی Air Lift pump می توان به ارتفاع و طول لوله ها اشاره نمود. لوله انتقال هوا باید به ارتفاع حوضچه و منبع مایع در نظر گرفته شود تا از پایین ترین نقطه عمل هوادهی و انقال سیال به بالا صورت گیرد. علاوه براین، لازم است جنس لوله ها با توجه به مواد آلی موجود در فاضلاب تعیین شود تا از خوردگی و پوسیدگی آنها جلوگیری شود. استیل استنلس و فایبرگلاس، چدن و کامپوزیت از جمله متریال هایی هستند که با توجه به شرایط فاضلاب و محیط نصب و استفاده از Air Lift pump می توان گزینه مناسب را انتخاب نمود.

 

ساخت پمپ ایرلیفت

آسایش افزا ایمن به عنوان قدیمی ترین تولیدکننده تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب، طراحی و ساخت پمپ ایرلیفت را در مجموعه فعالیت های خود قرار داده است. لازم به ذکر است که در فرآیند ساخت پمپ ایرلیفت، شرایط محیط و تصفیه خانه مورد نظر مورد نظر قرار گرفته و توسط تیم توسعه و تحقیق و گروهی از مهندسین حرفه ای استانداردهای مورد نیاز مشخص شده و طراحی انجام میشود. برای اطلاع از ویژگی های هر یک از محصولات این مجموعه کارشناسان گروه صنعتی قبل آماده ارائه مشاوره های لازم قبل از خرید پمپ ایرلیفت می باشند.

 

قیمت پمپ ایرلیفت

قیمت پمپ ایرلیفت مانند سایر تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی تعیین میشود و به همین خاطر است که تنوع در این پمپ ها زیاد می باشد. جنس بدنه لوله ها، ارتفاع و اندازه لوله ها، نوع پمپ و کمپرسور و غیره از جمله مواردی هستند که بر قیمت پمپ ایرلیفت تاثیر گذار هستند. برای استعلام از قیمت Air Lift pump کافیست از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در پایین صفحه با کارشناسان آسایش افزا ایمن در ارتباط باشید.

کاربرد Air Lift pump

دلایل استفاده از پمپ های هوایی یا Air Lift pump بسیار متنوع می باشد، به طوریکه در برخی از شرایط ممکن است برای انتقال لجن ته نشین شده در حوضچه های ته نشینی از این پمپ ها استفاده شود و در برخی از مواقع، برای هوادهی استخرهای پرورش آبزیان می توان از آنها استفاده نمود. نکته بسیار مهم این است که اگر برای انتقال لجن و مواد ته نشین شده کف حوضچه ها از این پمپ استفاده می کنید، لازم است قطر لوله های انتقال سیال به بالا به اندازه کافی بزرگ در نظر گرفته شود.

 

مزایا Air Lift pump

کاربرد و خرید پمپ ایرلیفت در حوزه تصفیه آب و فاضلاب بسیار زیاد می باشد که دلیل اصلی استقبال زیاد از آن، مزایای متعدد این تجهیزات می باشد که برخی از آنها عبارتند از:

 

  • فرآیند آسان طراحی ، تولید و ساخت
  • تعمیر و نگهداری آسان
  • قابلیت طراحی اختصاصی با توجه به شرایط استفاده از Air Lift pump
  • عدم نیاز به انرژی مکانیکی و الکترونیکی
  • وزن سبک و حمل و نقل آسان
  • قابلیت انتقال مواد رسوب شده در کف حوضچه ها با اندازه های مختلف
  • عدم تماس پمپ با سایل موجود در حوضچه و افزایش طول عمر دستگاه
  •  

معایب پمپ ایرلیفت

علیرغم مزایا متعدد این نوع پمپ هوایی، در استفاده از آنها محدودیت هایی وجود دارد و به عبارت دیگر، مانند سایر تجهیزات دارای معایبی می باشد که برخی از آنها عبارتند از:

  • قدرت مکش پایین
  • عدم کارایی مناسب در حوضچه هایی با ارتفاع زیاد
  • نرخ جریان محدود
  • انتقال زیاد هوا در سیال موجود در حوضچه و کاهش کیفیت آن برای استفاده در حوضچه های تصفیه فاضلاب بی هوازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت آسایش افزا ایمن در دهه 70 با هدف ارایه خدمات مشاوره مهندسی در امور ساخت و بهره برداری سیستم های تصفیه آب و فاضلاب فعالیت خود را آغاز نموده است. این مجموعه با در اختیار گرفتن دانش فنی روز دنیا و تکیه بر فناوری های نوین مهندسی در زمینه طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی تجهیزات و سیستم های آب (صنعتی، خانگی، استخر) و فاضلاب فعالیت می نماید.

مجوز های ما

© تمامی حقوق برای شرکت آسایش افزا ایمن محفوظ می باشد.

طراحی و اجرا: ماهیان