دفتر مرکزی: تهران، شریعتی، سه راه طالقانی، اول آمل، پلاک ۷۵، واحد ۲۵

آشغالگیر مکانیکی

آشغالگیر مکانیکی

آشغالگیر مکانیکی از مهم ترین و اصلی ترین تجهیزات موجود در تصفیه خانه ها می باشد که به منظور جلوگیری از آسیب وارد شدن به پمپ و سایر دستگاه های تصفیه فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد. مهم ترین ویژگی این گروه از آشغالگیرهای فاضلاب، عدم نیاز به نیروی انسانی در طی فرآیند حذف آشغال می باشد. آسایش افزا ایمن؛ از باسابقه ترین تیم ها در حوزه تولید آشغالگیر مکانیکی در ادامه نگاهی جامع به این تجهیزات خواهد داشت و به سوالاتی از قبیل نحوه طراحی و ساخت آشغالگیر مکانیکی چطور است؟ روش کار آشغالگیر اتوماتیک چطور است؟ قیمت آشغالگیر مکانیکی چقدر است پاسخ خواهد داد.

آشغالگیر مکانیکی چیست؟

آشغالگیر مکانیکی مجموعه ای صفحه مسدود کننده مسیر عبور آشغال ها در فاضلاب و چنگک جمع آوری آشغال از روی این صفحه می باشد که تمام کارها به صورت اتوماتیک انجام میشود. در این گروه از تجهیزات تصفیه فاضلاب، با توجه به محل نصب و کاربردی که برای آنها در نظر گرفته میشود، فاصله بین میله ها تعیین شده و در اغلب مواقع برای طراحی و تولید آشغالگیر مکانیکی فاصله 1.5 تا 6 میلیمتر برای میله ها در نظر گرفته میشود. موتور نصب شده در بالای آشغالگیر فاضلاب بعد از تجمع زیاد تکه های جامد بر روی صفحه، چنگک را به حرکت در آورده و باعث میشود تا مواد ذائد از روی صفحه حذف شوند. در اغلب انواع آشغالگیرهای اتوماتیک میزان حذف مواد جامد معلق در آب حدود 2 تا 3 میلی گرم در لیتر می باشد. البته لازم به ذکر است که میزان حذف مواد آلی و BOD برای این تجهیزات حدود 3 تا 7 میلی گرم می باشد.

 

با توجه به اینکه نیروی محرکه مورد نیاز برای جمع آوری آشغال در این تجهیزات به کمک نیروی برق تامین میشود، لذا به منظور پیش بینی شرایطی که احتمال قطع برق وجود دارد، از آشغالگیر دستی نیز در کنار نوع مکانیکی استفاده میشود.

روش کار آشغالگیر مکانیکی

روش کار آشغالگیر اتوماتیک تا حد زیادی شبیه به نوع دستی می باشد، با این تفاوت که برای استفاده از آن به نیروی انسانی و اپراتور نیاز نیست و عملکرد تمام بخش ها کاملا اتوماتیک صورت میگیرد. روش کار آشغالگیر مکانیکی به این صورت است که ابتدا باید با توجه به اندازه دهانه کانال عبور فاضلاب، سرعت عبور سیال و همچنین میزان مواد جامد موجود در مسیر بهترین نوع از این تجهیزات انتخاب و نصب شود.

 

مواد جامد معلق در آب از قبیل تکه های چوب، پارچه، شیشه، بطری های پلاستیکی و غیره در اثر برخورد با صفحه میله ای یا مشبک امکان عبور را پیدا نمی کنند. بعد از گذشت زمان، میزان آشغال جمع آوری شده بر روی صفحه افزایش پیدا نموده و منجر به بالا آمدن سطح آب می گردد. در این شرایط وظیفه آشغالگیر مکانیکی این است که به چنگک فرمان جمع آوری و انتقال آشغال ها را بدهد. تنوع در آشغالگیرهای مکانیکی بسیار زیاد می باشد و در برخی از آنها قابلیت شستشوی آشغال های جمع آوری شده، خرد کردن و بسته بندی آنها نیز وجود دارد. نکته بسیار مهم اینکه، در طراحی و ساخت آشغالگیر مکانیکی، تمام این مراحل و عملیات کاملا اتوماتیک و بدون دخالت نیروی انسانی در نظر گرفته شده است.

 

انواع آشغالگیر مکانیکی

آشغالگیرهای مکانیکی را می توان بر اساس فاکتورهای مختلفی تقسیم بندی نمود. به عنوان مثال با توجه به فاصله میله ها و یا سوراخ های موجود روی صفحه می توان آنها را در دو گروه دانه ریز و دانه درشت قرار داد. تنها تفاوت در این دو نوع آشغالگیر در حداکثر اندازه آشغال های عبوری از آنها می باشد و در سایر موارد مشابه به هم عمل می کنند.

 

در نوع دیگری از دسته بندی و بر اساس ساختار در نظر گرفته شده برای ساخت آشغالگیر مکانیکی و صفحات آنها می توان این نوع آشغالگیر را به دو گروه کلی تقسیم بندی نمود که عبارتند از:

 

  • آشغالگیر میله ای
  • آشغالگیر مشبک یا توری
  •  

آشغالگیرهای میله ای همان طور که از نامشان مشخص است، صفحه ای متشکل از چند میله ضد زنگ می باشد که با فاصله هایی حدود 5 تا 6 میلیمتر از هم قرار گرفته اند. در مقابل، آشغالگیر مشبک یا توری شامل صفحاتی سوراخ دار می باشد که در ورودی کانال عبور فاضلاب نصب شده و از ورودی تکه های بزرگ آشغال جلوگیری می کنند.

 

در یک دسته بندی دیگر و بر اساس شیوه به کار رفته برای جمع آوری آشغال های موجود روی صفحه می توان آشغالگیر مکانیکی را در گروه های زیر تقسیم بندی نمود:

 

  • آشغالگیر نیرو محرکه زنجیری
  • آشغالگیر تسمه ای
  • آشغالگیر میله ای رفت و برگشتی
  • آشغالگیر زنجیره ای
  • آشغالگیر مکانیکی استوانه ای دوران
  • آشغالگیر گریز از مرکز
  • آشغالگیر مکانیکی سبدی دوران
  •  

در ادامه چند مورد از رایج ترین انواع آشغالگیر مکانیکی را شرح خواهیم داد.

آشغالگیر نیرو محرکه زنجیری

در این نوع آشغالگیر فرآیند جمع آوری آشغال های انباشته شده بر روی صفحه توسط زنجیر و یک چنگک انجام میشود. این فرآیند به طور دوره ای و بعد از زیاد شدن مقدار آشغال به صورت کاملا اتوماتیک صورت میگیرد. یکی از بزرگترین معایب این نوع آشغالگیر، کاهش عمر زنجیر بخاطر قرار گرفتن مداوم آن در آب می باشد.


آشغالگیر میله ای رفت و برگشتی

این نوع آشغالگیر در واقع همان نوع آشغالگیر دستی می باشد، با این تفاوت که پایین آمدن چنگک برای جمع آوری آشغال ها و انتقال آنها به بالای دستگاه اتوماتیک انجام میشود. از بهترین ویژگی های این نوع آشغالگیر، قرار گرفتن چنگک در خارج از آب می باشد که باعث میشود طول عمر بالایی نسبت به نوع نیرو محرکه زنجیری داشته باشد.


آشغالگیر تسمه ای

همان طور که از نام این گروه از آشغالگیرها مشخص است، در ساختار آنها صفحات سوراخ دار شبیه به تسمه استفاده شده است که بعد از جمع آوری آشغال توسط چرخ دنده های تعبیه شده در دستگاه حرکت می کند. از بهترین مزایای این نوع آشغالگیر مکانیکی می توان به خارج بودن بخش های الکتریکی دستگاه خارج از آب اشاره نمود.


طراحی آشغالگیر مکانیکی

در طراحی آشغالگیر مکانیکی، مانند سایر انواع آشغالگیر لازم است چند فاکتور مهم در نظر گرفته شود و محاسبات بر همین اساس صورت گیرد. از مهم ترین این موارد می توان به فاصله بین میله ها اشاره نمود که با توجه به دانه ریز یا درشت بودن تعیین می گردد. اما رایج ترین اندازه ای که برای این منظور در نظر گرفته میشود، 10 تا 50 میلیمتر می باشد. علاوه براین، لازم است عرض میله ها نیز سنجیده شود که 10 میلیمتر برای آن مناسب خواهد بود. از دیگر موارد مهم در طراحی و تولید آشغالگیر مکانیکی می توان به سرعت عبور فاضلاب از کانال اشاره نمود که حدود 0.3 تا 0.9 متر بر ثانیه در نظر گرفته میشود. در نصب آشغالگیر مکانیکی میله ای باید به زاویه قرار گرفتن میله ها نسبت به سطح توجه شود به طوریکه 45 تا 60 درجه یکی از بهترین شرایط برای نصب آنها به منظور بالا بردن کارایی و راندمان دستگاه می باشد.


مزایا آشغالگیر مکانیکی

آشغالگیرهای اتوماتیک نسبت به نوع دستی از کاربرد بیشتری برخوردار هستند. انتخاب و خرید گسترده این گروه از آشغالگیرها در مرحله اول بخاطر مزایای بسیار زیاد آنها می باشد که عبارتند از:


  • کارایی و راندمان بالا در تصفیه خانه هایی با ظرفیت بالاتر از 1000 متر مکعب
  • کاهش هزینه ها بخاطر عدم نیاز به نیروی انسانی در فرایند جمع آوری آشغال های روی صفحه
  • کاهش خطای انسانی بخاطر اتوماتیک بودن تمام فرآیندها
  • نصب، تعنیر و نگهداری آسان
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی بخاطر جنس به کار رفته در قطعات مختلف دستگاه
  • راندما بالا در حذف مواد جامد معلق در آب (2 تا 3 میلی گرم در لیتر)


ساخت و تولید آشغاگیر مکانیکی

با توجه به نقش بسیار مهم آشغالگیرها در تصفیه خانه های صنعتی و نیمه صنعتی، آسایش افزا ایمن، ساخت و تولید آشغالگیر مکانیکی با آخرین استانداردها را در مجموعه فعالیت های خود قرار داده است. این مجموعه برای طراحی و ساخت آشغالگیر مکانیکی از تجربه و دانش متخصصین و مهندسین حوزه تصفیه آب و فاضلاب استفاده نموده و در حال حاضر محصولات خود را به پالایشگاه ها و شرکت های بزرگ صنعتی و نیمه صنعتی ارائه می دهد. کارشناسان آسایش افزا ایمن از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در پایین صفحه مشاوره های لازم جهت انتخاب و خرید آشغالگیر مکانیکی را با توجه به کاربرد مورد نظر ارائه می دهند.



قیمت آشغالگیر مکانیکی

قیمت آشغالگیر مکانیکی با توجه به نوع آن، جنس به کار رفته برای میله ها و صفحات مشبک، ابعاد و ظرفیت آنها و سایر موارد که در فرآیند تولید آشغالگیر مکانیکی در نظر گرفته شده است، تعیین میشود. به همین منظور تنوع زیادی در قیمت آشغالگیر مکانیکی وجود دارد و نمی توان به طور دقیق و ثابت نرخ آنها را اعلام کرد. به منظور استعلام قیمت آشغالگیر اتوماتیک می توانید با مجموعه آسایش افزا ایمن در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت آسایش افزا ایمن در دهه 70 با هدف ارایه خدمات مشاوره مهندسی در امور ساخت و بهره برداری سیستم های تصفیه آب و فاضلاب فعالیت خود را آغاز نموده است. این مجموعه با در اختیار گرفتن دانش فنی روز دنیا و تکیه بر فناوری های نوین مهندسی در زمینه طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی تجهیزات و سیستم های آب (صنعتی، خانگی، استخر) و فاضلاب فعالیت می نماید.

مجوز های ما

© تمامی حقوق برای شرکت آسایش افزا ایمن محفوظ می باشد.

طراحی و اجرا: ماهیان