دفتر مرکزی: تهران، شریعتی، سه راه طالقانی، اول آمل، پلاک ۷۵، واحد ۲۵

زاج سفید (سولفات آلومینیوم)

زاج سفید (سولفات آلومینیوم)

زاج یا سولفات آلومینیوم (Al2(SO4)3 ) که با نام آلوم نیز شناخته شده می باشد، از جمله نمک های بسیار کاربردی آلومینیوم به شمار می رود که به دلیل خاصیت انعقاد بالایی که دارد در صنایع مختلف از جمله تصفیه آب مورد استفاده قرار میگیرد. سولفات آلومینیوم در حالت عادی به صورت پودر یا کریستال های سفید رنگ و شفاف بوده و غیر قابل اشتعال و احتراق می باشد. آسایش افزا ایمن؛ ارائه دهنده مواد شیمیایی تصفیه آب و فاضلاب در ادامه به معرفی زاج سفید پرداخته و به مواردی از قبیل نحوه تولید، ساختار و ویژگی های فیزیکی و شیمیایی، کاربرد، استاندارد و همچنین قیمت و نحوه خرید سولفات آلومینیوم 17 درصد اشاره خواهد داشت.

زاج سفید چیست؟

آلومینیوم که سومین عنصر در جدول عناصر شیمیایی می باشد، از جمله عناصر بسیار رایج در کره زمین می باشد که کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف دارد. یکی از رایج ترین نمک های این عنصر شیمیایی، پودر سولفات آلومینیوم 17 درصد یا زاج سفید می باشد که به صورت Al2(SO4)3 شناخته شده است. این ترکیب شیمیایی قدرت جذب بسیار بالایی برای آب داشته و در صورت تماس با آب، ph آن به حدود 2 میرسد و خاصیت اسیدی بسیار بالایی پیدا خواهد کرد. به عبارت دیگر، زاج سفید یکی از نمک های اسیدی می باشد که جرم مولکولی آن 342.131 گرم به ازای هر مول است. در حالت عادی سولفات آلومینیوم را می توان به صورت پودری و همچنین کریستال های جامد مشاهده نمود که البته در صورت حرارت دهی تا 700 درجه سانتی گراد مذاب خواهد شد.

روش تولید سولفات آلومینیوم 17 درصد

تولید سولفات آلومینیوم (Aluminium sulfate) یا زاج سفید به شیوه های مختلفی قابل انجام است که از رایج ترین آنها می توان به دو گروه زیر اشاره نمود:

 

تولید زاج سفید با واکنش هیدروکسید آلومینیوم و اسید سولفوریک که در مخازن بسیار مقاوم در برابر مواد خورنده همچون اسید سولفوریک صورت می گیرد. فرآیند تولید به این شیوه دارای چند گام می باشد و پس از بدست آمدن ترکیب هیدروکسید آلومینیوم و اسید سولفوریک، ماده حاصل با آب رقیق میشود. در نهایت با انجام عملیات حرارت دهی پودر و کریستال های سولفات آلومینیوم حاصل خواهد شد. در رابطه زیر نحوه تولید آلوم یا زاج سفید در اثر ترکیب هیدورکسید آلومینیوم و اسید سولفوریک نمایش داده شده است:

 

2Al(OH)3+3H2SO4→Al2(SO4)3+6H2O

 

علاوه بر روش فوق، می توان با حرارت دهی آلومینیوم در اسید سولفوریک نیز به این نتیجه دست پیدا نمود. در رابطه زیر نحوه تولید با این شیوه ارائه شده است:

 

(2Al(s)+3H2SO4→Al2(SO4)3+3H2(g

 

 

ویژگی های فیزیکی و شیمیایی سولفات آلومینیوم یا زاج سفید چیست؟

با توجه به مواری که تا این قسمت از مطلب اشاره شد، می توان ویژگی های فیزیکی و شیمیایی آلوم یا زاج را به صورت زیر بیان نمود:

 

  • این ترکیب شیمیایی قدرت پایداری بسیار بالایی در شرایط محیطی مختلف و در تماس با هوا دارد. برای اینکه آلوم تبلور بودن خود را از دست بدهد، لازم است تا 250 درجه سانتی گراد حرارت دهی گردد.
  •  
  • در صورت حرارت دهی زاج تا 700 درجه سانتی گراد به مذاب تبدیل شده و اکسید آلومینیوم از آن بدست خواهد آمد
  •  
  • خاصیت جذب زاج بسیار بالا بوده و به همین دلیل به عنوان یک منعقدکننده قوی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرد.
  •  
  • آلوم به راحتی در آب حل میشود، اما در تماس با الکل کاملا پایدار بوده و حل نخواهد شد.
  •  
  • انحلال پودر سولفات آلومینیوم در آب منجر به کاهش ph آن تا 2 و افزایش خاصیت اسیدی آن می گردد.
  • در اثر واکنش آلوم با بی کربنات سدیم فوم مورد استفاده در آتش نشانی حاصل می گردد.

استاندارد سولفات آلومینیوم مایع و پودری

سولفات آلومینیوم نه تنها در صنعت تصفیه آب و فاضلاب، بلکه در کشاورزی و صنایع غذایی و غیره نیز کاربرد زیادی دارد. به همین دلیل استاندارد 3069 برای سولفات آلومینیوم ارائه شده و باید بر همین اساس تولید شود و از ویژگی های آن برخوردار باشد. بر همین اساس برخی از استانداردهای آن به صورت زیر می باشد:


  • درصد جریم مواد نامحلول در زاج حداکثر 0.1
  • نیتروژن آمونیاکی حداکثر 300 ppm
  • آهن حداکثر 4 و حداقل 2 در واحد
  • منگنز حداکثر 25 و حداقل 15 در واحد


کاربرد آلوم یا سولفات آلومینیوم در تصفیه آب

با توجه به اینکه آلوم یا زاج جاذب بسیار قوی می باشند، به همین دلیل می توان از آنها در صنایع مختلف از جمله تصفیه آب و فاضلاب، کشاورزی، رنگرزی و همچنین آتش نشانی استفاده نمود. از جمله موارد کاربرد این ترکیب شیمیایی در تصفیه آب و فاضلاب می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:


کاربرد سولفات آلومینیوم یا زاج سفید در تصفیه فاضلاب چیست؟

یکی از گام های مهم در تصفیه فاضلاب و آب، جداسازی ذرات جامد و معلق در آنها اشاره نمود که به شدت بر افزایش کیفیت خروجی تصفیه تاثیرگذار می باشد. استفاده از مواد منعقدکننده از روش های کاربردی می باشد که در این گام استفاده میشود و منجر به به هم چسبیدن ذرات جامد به یکدیگر و ته نشینی در کف حوضچه های تصفیه خواهد شد. از جمله مواد منعقد کننده موثر در این زمینه می توان به سولفات آلومینیوم اشاره نمود.



کاربرد سولفات آلومینیوم در استخر

ذرات معلق و بسیار ریزی که در استخرهای شنا وجود دارد، منجر به بروز بیماری های پوستی و به خطر افتادن سلامتی می گردد. به همین دلیل می توان از مواد منعقدکننده همچون آلوم یا زاج برای این منظور استفاده نمود. البته نکته بسیار مهم اینکه، سولفات آلومینیوم در تماس با آب خاصیت اسیدی بسیار بالایی پیدا نموده و منجربه سوزش و حساسیت پوست می گردد. به همین دلیل لازم است از مواد دیگری همچون جوش شیرین برای کاهش خاصیت اسیدی و افزایش ph آب نیز استفاده نمود.



کاربرد سولفات آلومینیوم در کشاورزی

یکی از اصلی ترین موارد کاربرد سولفات آلومینیوم در کشاورزی می باشد که شرایط را برای مواد مغذی و آب موجود در خاک توسط ریشه گیاهان فراهم می کند. توجه داشته باشید که این مواد شیمیایی به عنوان تقویت کننده خاک کاربرد ندارند، بلکه منجر به بهبود جذب مواد موجود در خاک از طریق ریشه میشوند. آهک موجود در خاک از جذب این مواد جلوگیری می کند و با افزودن زاج سفید یا آلوم در خاک کشاورزی می توان جذب را راحت تر انجام داد.



قیمت سولفات آلومینیوم یا زاج سفید

در تعیین قیمت سولفات آلومینیوم مایع و پودری فاکتورهای متعددی نقش دارند که از مهم ترین آنها می توان به درجه خلوص آنها اشاره نمود. لازم به ذکر است که زاج هایی که بیشترین درجه خلوص را دارا می باشند بیشتر برای داروسازی مورد استفاده قرار گرفته و قیمت گران تری نیز دارند. برای بخش های صنعتی گرید 2 که درجه خلوص آنها کمی پایین تر از گرید یک می باشد، در صنعت استفاده شده و ارزان تر نیز می باشد. در نهایت، ارزان ترین آلوم برای آزمایشگاه ها کاربرد دارد و درجه خلوص پایینی دارند. برای استعلام قیمت سولفات آلومینیوم یا آلوم مورد استفاده برای تصفیه فاضلاب و آب می توانید با کارشناسان گروه آسایش افزا ایمن تماس بگیرید.



خرید سولفات آلومینیوم (زاج سفید یا آلوم)

آسایش افزا ایمن با بیش از 30 سال سابقه فعالیت در حوزه تولید تجهیزات صنعت تصفیه آب و فاضلاب، امکان خرید انواع مواد شیمیایی مورد استفاده در این زمینه را نیز فراهم نموده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره گرید و درجه خلوص و ویژگی های فیزیکی و شیمیایی سولفات آلومینیوم ارائه شده توسط این گروه و سایر مواد مورد استفاده در این حوزه می توانید از مشاوره رایگان قبل از خرید که توسط کارشناسان آسایش افزا ایمن ارائه می گردد استفاده نمایید.



فروش سولفات آلومینیوم مایع و پودری

با توجه به اینکه آسایش افزا ایمن یکی از تامین کنندگان اصلی این مواد می باشد، لذا امکان فروش سولفات آلومینیوم عمده و جزئی را فراهم نموده است. محصولات این مجموعه دارای تضمین کیفیت بوده و به سراسر ایران ارسال شده و برندهای مختلفی را پوشش می دهند. به دلیل تفاوت هایی که در درجه خلوص محصولات ارائه شده توسط برندهای ایرانی و خارجی وجود دارد، کارشناسان آسایش افزا ایمن در فرآیند فروش سولفات آلومینیوم مایع و پودری یا زاج سفید مشاوره رایگان برای تمام مشتریان ارائه می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت آسایش افزا ایمن در دهه 70 با هدف ارایه خدمات مشاوره مهندسی در امور ساخت و بهره برداری سیستم های تصفیه آب و فاضلاب فعالیت خود را آغاز نموده است. این مجموعه با در اختیار گرفتن دانش فنی روز دنیا و تکیه بر فناوری های نوین مهندسی در زمینه طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی تجهیزات و سیستم های آب (صنعتی، خانگی، استخر) و فاضلاب فعالیت می نماید.

مجوز های ما

© تمامی حقوق برای شرکت آسایش افزا ایمن محفوظ می باشد.

طراحی و اجرا: ماهیان