دفتر مرکزی: تهران، شریعتی، سه راه طالقانی، اول آمل، پلاک ۷۵، واحد ۲۵

تصفیه آب به روش اولترافیلتراسیون UF

تصفیه آب به روش اولترافیلتراسیون UF

اولترافیلتراسیون UF یکی از جدیدترین روش های تصفیه آب می باشد که در بخش های صنعتی، خانگی و کشاورزی کاربرد گسترده ای دارد. طراحی اولترافیلتراسیون Ultra Filtration UF بر پایه استفاده از فیلتر (ممبران) میان تهی انجام شده است که بخاطر قطر بسیار کم حفره های موجود بر روی فیلتر، قابلیت حذف مواد ذائد و آلودگی های موجود در آب تا 99% را دارا می باشد. در ادامه نگاهی کامل به تصفیه آب با روش اولترافیلتراسیون و مزایا و نکات مهم در استفاده از این تجهیزات خواهیم داشت. با شرکت آسایش افزا ایمن؛ تولید کننده پکیج تصفیه آب اولترافیلتراسیون همراه باشید.

اولترافیلتراسیون UF چیست؟

با توجه به کاستی هایی که در روش های تصفیه آب از قبیل sand filter و bag filter وجود دارد و عدم توانایی آنها در حذف کامل میکروب و ویروس های موجود در آب، روی جدیدی با نام اولترافیلترسیون معرفی شد. در این روش با کمک فیلترهای میان تهی از جنس پلی پروپیلن ذرات معلق در آب با اندازه کمتر از 0.02 میکرون به طور کامل قابل حذف می باشند. به عبارت دیگر، استفاده از فیلتر یا ممبران با حفره هایی به قطر 0.01 میکرون باعث میشود تا در حین عبور آب از آن تمام ذرات با اندازه کمتر از 0.02 میکرون امکان عبور پیدا نکرده و در نتیجه آب تا 99.99% تصفیه گردد.

دلایل ضرورت استفاده از پکیج تصفیه آب به روش اولترافیلتراسیون UF

مصرف بسیار زیاد در مصارف صنعتی، خانگی و کشاورزی و همچنین کاهش بارش باران در سالهای اخیر، نگرانی های زیادی را در تمام دنیا بوجود آورده است. علاوه براین، در بسیاری از مناطق و شهرها آب شرب و تصفیه شده به سختی در دسترس بوده و حتی ممکن است آب شامل املاح بسیار زیادی باشد. به همین منظور، روش های مختلفی برای تصفیه آب معرفی شده است که یکی از بهترین آنها، اولترافیلتراسیون می باشد. با این روش نه تنها آبهای صنعتی، بلکه در تولید آب شرب نیز می توان از آبهای ناخالص، آب خالص و بدور از هرگونه آلودگی و ویروس و میکروب های خطرناک تولید کرد.

 

 

روش کار اولترافیلتراسیون در تصفیه آب

با توجه به سیستمی که در طراحی و تولید اولترافیلتراسیون در نظر گرفته شده است، مراحل تصفیه آب در روش UF شامل دو گام میباشد که عبارتند از پیش تصفیه و تصفیه کامل. در مرحله پیش تصفیه بعد از به جریان درآمدن آب بخاطر فشار وارد شده توسط پمپ خوراک (feed pump) ذرات درشت شناور در آب توسط فیلترهای میکرونی از بین میروند. بعد از این مرحله آب از غشا و ممبران هایی با قطر 0.01 عبور می کنند. بخاطر کوچک بودن قطر حفره های روی این فیلتر تمام ذرات از قبیل گل و لای، ویروس، میکروب، یون های دو ظرفیتی و سایر مواد ذائد امکان عبور پیدا نمی کنند. در نتیجه می توان گفت آبی که از فیلتر عبور می کند، تا 99/99% خالص و بدون هرگونه آلودگی می باشد.

با توجه به میزان آلودگی موجود در آب، بعد از حدود یک ساعت از انجام عملیات تصفیه آب، لازم است فیلتر کاملا تمیز شود. شستشوی معکوس و هوادهی دو فرآیند بسیار کاربردی در این گام می باشند که باعث میشوند تا تمام ذرات به جای مانده بر روی فیلتر از بین بروند و ممبران کاملا تمیز شود. در برخی از مواقع نیز ممکن است نیاز به شستشوی ممبران با مواد شیمیایی باشد تا تمام رسوبات موجود بر روی فیلتر برطرف گردند.

 

 

کیفیت آب ورودی به UF چقدر است؟

به منظور بهره وری بهتر از روش اولترافیلتراسیون لازم است به ویژگی های در نظر گرفته شده در طراحی و تولید فیلتر و ممبران ها استانداردها و کیفیت آب ورودی به دستگاه مورد توجه قرار گیرد. در حالت کلی و بر اساس یک استاندراد همیشگی کیفیت آب ورودی به UF به صورت زیر می باشد:

 

 

  • – میزان COD یا اکسیژن خواهی کمتر از 60 mg/lit
  • – حداکثر ph در بازه 2 الی 11 واحد
  • – روغن موجود در آب کمتر از 2 mg/lit
  • – حداکثر کدورت یا turbidity آب 300 NTU
  • – حداکثر TSS یا ذرات معلق جامد در آب کمتر از 100 mg/lit
  •  

عدم توجه به کیفیت آب ورودی به UF باعث میشود تا خیلی زود ممبران یا فلیتر کثیف شده و کارایی خود را از دست داده و طول عمر آن کاهش پیدا کند.

کاربرد اولترافیلتراسیون

همان طور که اشاره شد، تصفیه آب باعث میشود تا ذرات معلق در آن، گل و لال، فلزات سنگین و حتی موجودات ریز و ویروس و میکروب از آب حذف شود. با توجه به روال کار و همچنین نحوه عملکرد اولترافیلتراسیون در محیط های متفاوت  و با اهداف مختلف مورد استفاده قرار میگیرد که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

اولترافیلتراسیون UF در مصارف صنعتی

یکی از اصلی ترین کاربردهای اولترافیلتراسیون در بخش صنعتی و تصفیه پساب کارخانجات و کارگاه های تولیدی می باشد. با توجه به داشتن قابلیت حذف مواد آلی، روغن، گریس، ذرات کلوئیدی و همچنین پروتئین ها از پکیج تصفیه آب اولترافیلتراسیون می توان در صنایع غذایی و دارویی و همچنین کارخانجات مختلف استفاده نمود. علاوه براین، این روش تصفیه برای حذف آلودگی های موجود در آب برکه، رودخانه ها و پساب های صنعتی بسیار مفید بوده و باعث به چرخش درآمدن آب میشود.

 

البته لازم به ذکر است که روش اولترافیلتراسیون نه تنها در تصفیه آب، بلکه در کارخانجات نساجی، شیر و پروتئین و مواد غذایی و همچنین داروسازی نیز بسیار مفید بوده و قابلیت حذف آنزیم ها، آمینو اسیدها و رنگ های موجود در پساب ها را دارد.

 

اولترافیلتراسیون در مصارف خانگی

وجود املاح و مواد معدنی در آب های شرب یکی از بزرگترین مشکلاتی می باشد که در اغلب مناطق کشورمان با آن مواجه هستیم. علاوه براین، در برخی از مناطق ممکن است امکان دسترسی به آب آشامیدنی و تصفیه شده وجود نداشته باشد و امکان بروز بیماری های مختلف در این شرایط وجود دارد. با استفاده از پکیج تصفیه آب به روش اولترافیلتراسیون می توان براحتی به آب کاملا خالص و بدون هیچگونه آلودگی دست پیدا کرد.

 

استفاده از اولترافیلتراسیون UF در اسمز معکوس

اسمز معکوس که یکی از روش های بسیار کاربردی در تصفیه آب می باشد، با غشای نیمه تراوا عمل میکند. در بسیاری از مواقع می توان از اولترافیلتراسیون در مرحله پیش تصفیه استفاده نمود تا حجم زیادی از آلودگی ها، مواد آلی و مواد ذائد از آب حذف شده و در نتیجه فیلتر و ممبران اسمز معکوس عمر بیشتری پیدا خواهد کرد. علاوه براین، استفاده از UF باعث میشود تا نیازی به اضافه کردن کلر یا ازن به آب نباشد و در نتیجه از سوراخ شدگی فیلتر RO جلوگیری میشود.

مزایای اولترافیلتراسیون UF

علیرغم وجود روش های متعدد برای تصفیه آب، اولترافیلتراسیون با استقبال بسیار خوبی در مصارف صنعتی و خانگی مواجه شده است که اصلی ترین دلیل این محبوبیت مزایای زیاد آن می باشد. از مهم ترین مزایای UF عبارتند از:

 

 

  • – تولید آب خالص بدون ذرات ریز، ویرویس، میکروب و مواد آلی
  • – بهره مندی از مقاومت بسیار بالا در برابر اکسیداسیون
  • – بهره مندی از مقاومت بالا حرارتی و شیمیایی
  • – نرخ بسیار پایین گرفتگی ممبران و عدم نیاز به سرویس و شستشوهای متوالی
  • – SDI پایین در فرآیند اولترافیلتراسیون
  • – دقت بسیار بالا در برابر جداسازی
  • – عدم محدودیت در مقدار آب تصفیه شده بخاطر نداشتن مخزن ذخیره سازی آب
  • – کاربرد گسترده در صنعت و کشاورزی
  • – تعمیر و نگهداری آسان دستگاه
  • – صرفه جویی در مصرف انرژی بخاطر نیاز به فشار کم پمپ برای ورود آب به دستگاه
  • – مقاومت بالای غشاهای اولترافیلتراسیون در برابر مواد شیمیایی و مکانیکی

چطور کارکرد دستگاه اولترافیلتراسیون را افزایش دهیم؟

با توجه به ارزش مادی نسبتا زیاد پکیج تصفیه آب به روش اولترافیلتراسیون مخصوصا در نوع صنعتی، لازم است در نحوه استفاده از دستگاه دقت داشته باشید. به طوریکه با توجه به میزان مواد ذائد موجود در آب و نوع آنها، نسبت به شستشوی فیلترها با مواد شیمیایی، سیستم های هوای دهی و شستشوی معکوس اقدام کنید. علاوه براین، نباید فیلترهای دستگاه برای مدت طولانی در محیط خشک قرار داشته باشند. در شرایطی که لازم است دستگاه برای مدت طولانی خاموش باشد، بهتر است از مواد شیمیایی مخصوص برای قرار دادن فیلتر در آن استفاده شود.

 

 

شستشوی پکیج تصفیه آب به روش اولترافیلتراسیون با روش شستشوی معکوس انجام میشود، به طوریکه در جهت عکس مسیر ورود آب لازم است این فرآیند انجام شود. لازم به ذکر است که در بسیاری از دستگاه های اولترافیلتراسیون عملیات شستشو توسط دستگاه های PLC و به مدت 45 دقیقه به صوت خود به خود صورت می گیرد.

 

 

قیمت اولترافیلتراسیون uf

قیمت اولترافیلتراسیون UF با توجه به ظرفیت دستگاه، جنس بدنه و قطعات داخلی آن می شود و به همین دلیل نرخ ثابت و مشخصی برای آن نمی توان ارائه داد. این تجهیزات متناسب با سفارش مشتری طراحی و تولید شده و در مرحله طراحی قیمت آن نیز تخمین زده خواهد شد. برای استعلام قیمت اولترافیلتراسیون مورد نظر با اندازه و ابعاد سفارشی می توانید با کارشناسان شرکت آسایش افزا ایمن در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت آسایش افزا ایمن در دهه 70 با هدف ارایه خدمات مشاوره مهندسی در امور ساخت و بهره برداری سیستم های تصفیه آب و فاضلاب فعالیت خود را آغاز نموده است. این مجموعه با در اختیار گرفتن دانش فنی روز دنیا و تکیه بر فناوری های نوین مهندسی در زمینه طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی تجهیزات و سیستم های آب (صنعتی، خانگی، استخر) و فاضلاب فعالیت می نماید.

مجوز های ما

© تمامی حقوق برای شرکت آسایش افزا ایمن محفوظ می باشد.

طراحی و اجرا: ماهیان